|
Sv: Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp!
Hei og velkommen til forumet!
Denne synes jeg det er litt viktig å svare på.
For det første. Du er ikke bare slank, men helt i nedre sjiktet av normalvekt. BMI er på ingen måte et nøyaktig mål, men problemet er først og fremst at personer med muskler får for høyt tall i forhold til reell kroppsbygning. For personer med noenlunde normale kropper er BMI et helt greit mål. Kraftig eller spinkel benbygning er en myte. Det er faktisk ikke spesielt stor forskjell på folk.
bmi-comparison.jpg
Du har en BMI på ca 20. Det er svært lavt, og på grensen til undervektig. Hvis du går ned ytterligere 3-4 kilo er du ifølge BMI undervektig. Jeg tror ikke noen her inne vil bidra til det. Det ville vært uansvarlig. Har du målt fettprosenten din? Det gir et mye mer nøyaktig mål. Kvinner bør ligge på 15-25%. Jeg har selv en BMI på 21,5 i følge skalaen, men fettprosentmålingen viser at det relle tallet er noe lavere, omtrent på ditt BMI-nivå vil jeg tro. Og jeg skal i hvert fall ikke lenger ned.
Så til spørsmålet om du kommer til å holde vekten eller gå ned. Det kan ingen svare på. Noe av det beste med lavkarbo er at kroppen tilpasser seg ditt behov for næring. Undervektige går gjerne opp, og overvektige går ned. Med mindre du velger både lavkarbo og lavkalori (ikke gjør det!) er mitt beste tips at du antageligvis vil holde vekten og ikke gå så mye ned. Men du kan nesten forvente at du raskt vil føle deg mye mer opplagt og i bedre form. For ikke å snakke om livsgleden ved å boltre seg i fantastisk god, naturlig mat 
Så til spørsmålene dine:
1. Hva??? Har noen dødd av Atkins? Det er fullstendig nytt for meg. At noen har dødd MENS de gikk på dietten skal vel noe til å unngå, men det betyr ikke at de har dødd AV den! Det er tross alt litt flere som dør i verden UTEN å gå på Atikins Tro, meg det er ufattelig mye reinspikka skremselspropaganda ute og går. Når det gjelder diett, synes jeg du bør vurdere forskjellige vedlikeholdsdietter, f.eks Lutz eller Lindberg.
2. Det vet du ikke før du har prøvd, men tro meg - kroppen din vet hva den vil ha. Det kan ta alt fra noen dager til en måned eller mer før kroppen er tilvent et nytt kosthold, spesielt hvis du har levd på en sultdiett i dvalemodus. Det finnes faktisk ikke studier som viser at det er mulig å legge PÅ seg utover normalvekt når man lever lavkarbo. Så statistikken er i hvert fall på din side.
3. I din situasjon er alle muligheter åpne. Så lenge du ikke går over på et permanent høykarbokosthold får du neppe noen problemer. Ikke la være å spise, uansett! Da mister du bare muskler, går i dvale og får varig redusert forbrenning. Og den grensen du snakker om er for eksempel ca 70 gram daglig ved å følge Lutz. Det holder til både ett og flere tradisjonelle måltider hvis man velger bort det aller verste.
4. Nei, du kan ikke spise ubegrenset, men det er bare teori. I realiteten kan du spise så mye du vil fordi kroppen sier naturlig stopp. Forsøk å spise 10 000 kalorier uten karbohydrater. Det er praktisk talt umulig - i hvert fall over tid. Selv har jeg endt opp med 10-20% økt kaloriinntak, men ganske mye mindre mat i volum. Uten å forsøke å begrense meg overhodet. Fasit er 26 kilo ned på 5 måneder.
Og nå skal du høre noe ernæringseksperter ikke skjønner. På lavkarbo kan du holde vekten stabil uansett om du spiser 800 eller 2500 kalorier. Glem det du har hørt om "dagsbehov". Ditt dagsbehov er på mange måter hva du gjør det til - og da snakker jeg ikke om trening. Spis når du er sulten, og spis til du er behagelig mett. Kroppen ordner resten. Det er karbohydrater som ødelegger denne mekanismen.
Lykke til!
Sist redigert av Chunky : 07-07-09 kl 21:28.
|