|
Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)
Hei, hei 
Og takk til Torkil som gir bakgrunn til det jeg prøver å si.
Jeg vil bare først si at det i grunnen ikke var meningen å sette i gang noen debatt og jeg har virkelig tatt meg vann over hodet her skjønner jeg ... Jeg er egentlig ikke så veldig aktiv i dette forumet mer, interessene mine og mitt syn på kosthold og helse har i stor grad forandret seg og det var mer eller mindre tilfeldig at jeg svarte. Jeg ville bare gi et svar til spørsmålsstilleren ut fra min erfaring og andre ting jeg har snappet opp - det er sikkert drøyt å kalle det research. Jeg har stort sett diskutert med andre på forumet for temmelig lenge siden (har lett etter de aktuelle trådene/innleggene, men det er litt som å lete etter en nål i en høystakk ...) og hørt lignende erfaringer, samt som sagt hørt dette fra legen min, og lest forbehold mot ketosedietter i bøker som Barry Sears' "Sonen" og Lutz' "Bedre uten brød". Det er bare kort nevnt der og jeg har heller ikke funnet noe særlig om dette på nettet. Jeg er vel ikke akkurat av de som finner størst interesse av lange, "smale" vitenskapelige artikler heller - jeg er mer av typen som plukker opp informasjon og sammenholder det med min egen erfaring uten å alltid huske kilder. Og da stiller jeg meg nok lagelig til for hugg ... Så sånn er det - beklager!
Torkil forklarer jo angående karbohydratforbrenningen her, så det er vel i grunnen ikke så mye å legge til angående dette. Jeg er ikke lege, så naturlig nok kan ikke jeg forklare det slik som Torkil kan. Jeg har rett og slett prøvd å nyansere litt ved å gå ut fra mine erfaringer - akkurat som alle andre her bruker sine. Jeg kunne sikkert forklart meg bedre med tanke på dette, så jeg ikke ble så misforstått.
Altså:
Jeg er IKKE imot ketosedietter. Men fra starten av MIN vei på ketosediett (Atkins) opplevde jeg mange problemer, og de ble flere etterhvert. Jeg prøvde å finne svar på hvorfor disse tingene oppsto, men det var ikke så lett. Jeg var ganske alene, og følte tildels at det jeg opplevde ble feid under teppet. Etterhvert har jeg altså samlet noen flere opplysninger og erfaringer, om enn sparsomme. Når jeg kommer med min erfaring er det nok for en stor del fordi jeg ønsker at andre som opplever problemer eller at noe ved dietten har en ugunstig virkning skal få disse opplysningene. Det at de FLESTE opplever positive effekter av ketose betyr da ikke at andre erfaringer ikke er gyldige - eller?
Jeg ser ikke at jeg har noe å forsvare her, jeg. Jeg har forsøkt å tenke over spørsmålene dine, Chunky, men premissene dine blir helt feil for meg og da betakker jeg meg. Det må være tillatt å komme med en annen oppfatning enn den gjengse uten å være nødt til å komme med vitenskapelige bevis når det jeg bygger på er min egen erfaring. Eller mener du at ALLE som mener noe her i tråden skal bære nødt til å belegge det med kjemikunnskaper og vitenskapelige bevis? Jeg har mine erfaringer og synes ikke de fortjener å bli latterliggjort noe mer enn andres erfaringer.
Jeg beklager hvis jeg har tråkket noen på tærne - det var ikke meningen! Jeg vil igjen understreke at jeg ikke tror at de fleste som går på en ketosediett gjør det uten å tenke seg om - grunnen til at jeg svarte slik var at vi har sett en del mennesker komme inn her for å hurtigslanke seg, uten nødvendigvis å tenke så langt frem, og resultatet blir da jojoslanking. Det er det utgangspunktet jeg hadde da jeg svarte i første omgang, fordi spørsmålet vakte denne mistanken hos meg, men jeg ser at det kunne misforstås, og det beklager jeg.
Og så er det fint å lese om de gode - og i noen tilfelle motsatte av mine - erfaringene. Det er veldig hyggelig at mange har solskinnshistorier å komme med - og det mener jeg helt oppriktig 
Sist redigert av Huldr : 07-07-09 kl 00:48.
|