Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-09, 20:54   #18
Fnutte
Medlem

Fnutte sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 50
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

"Hvorfor går jeg opp i vekt når jeg går fra lavkarbo til høykarbo?"
"Fordi lavkarbo ødelegger karbohydratforbrenningen"
"Hvilket bevis kan du anføre for din påstand om at lavkarbo ødelegger karbohydratforbrenningen"
"Men ser du ikke hvor mye du har gått opp etter at du begynte å spise mer karbohydrater da?"

He he.... måtte bare flire litt av denne... Hører desverre altfor mange som seriøst gir alt annet skylden enn selve inntaket av karbohydrater.

I forhold til temaet om karbohydratforbrenning har jeg også bare min egen erfaring å komme med. Jeg opplever slett ikke en dårligere karbohydratforbrenning.

Før jeg begynte med lavkarbokosthold prøvde jeg alt mulig for å gå ned i vekt men vekten fortsatte å stige. Ved aktiv trening og lite mat kunne jeg stagnere vektøkningen men gikk ikke ned. Så oppdaget jeg lavkarbo (les ketogent kosthold med utskeielser av og til) Kiloene begynte å rase av og etter ca 4 mnd var 20 kg borte. Hoppet så helt av lavkarbo fordi jeg var så lei av alle kommentarene om maten min og om hvordan blodårene mine sannsynligvis så ut på innsiden. De første 1-2 månedene skjedde det ingenting med vekten før den gradvis igjen begynte å øke. Det skulle vel tilsi at det faktisk tok en stund med masse karbohydrater før forbrenningen igjen gikk ned.

Etter et halvt år begynte jeg på'n igjen med lavkarbo og kiloene jeg la på meg forsvant igjen. Nå spiser jeg hovedsaklig lavkarbo (ca ala LCHF) men skeier ut når jeg vil. Ved brå overgang til masse karbo kan jeg få luft i magen og litt mageknip... men det er alt. Kiloene kommer ikke før senere. Har akkurat vært 2 uker på ferie og spist store mengder karbohydrater (pga lite å velge i og derfor mye ris, pasta og pommes frites). Jeg gruet meg til å nærme meg vekten men hadde bare gått opp en kilo som forsvant som dugg for solen etter en dag på lavkarbo (m.a.o sikkert vann). Ved tidligere ferieturer før lavkarbolivet måtte jeg regne med at vekten økte.

Det jeg altså har funnet ut om meg, er at jeg MÅ spise fett for å få forbrenningen til å funke. Ved inntak av karbohydrater "visner" forbrenningen min.

Jeg merker heller ikke noe til at kroppen min er stresset av ketogen kost. Heller det motsatte. Jeg merker at kroppen min er mer fornøyd. Bedre hud, mer energi, bedre humør osv.

Altså ingen fasitsvar bare litt om meg og mine oppdagelser og her ødelegger ikke lavkarbo min forbrenning men store mengder karbohydrater ødelegger min forbrenning!!!

til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat