|
Sv: Fettfestivalen
Opprinnelig lagt inn av Skippy, her.
Har en liten mistanke om at uten å drikke mye vann funker ikke dette, vært litt sløv der en tid.
Er det noen som har noe mer informasjon om vann på et ketogent kosthold?
Jeg har ikke funnet noen god forklaring på hvorfor mye vann skulle ha noen gunstig effekt. Det er ikke usunt å drikke mye vann. Det hjelper å transportere næringsstoffer og fjerne avfallsstoffer, men jeg vet bare ikke om det har noen merkbar effekt på forbrenningen. De studiene jeg har funnet, viser en liten økning i metabolismen rett etter at man har drukket. Totalt sett kunne dette utgjøre inntil 50 kalorier (..) per dag. Den gjengse forklaringen er at varmetapet fra det kalde vannet kompenseres. Jeg synes dette høres syltynt ut. Spesielt med tanke på at de stakkarslige 50 kaloriene blir ført på sultregningen, og antageligvis kompensert i neste måltid. Det ender i samme gate som å gå trappen i stedet for heis osv. Sikkert sunt, men helt uten betydning for vekten.
Det som hadde vært interessant, hadde vært om noen fant undersøkelser som viser en fysiologisk effekt av vann for forbrenningen som kan påvirkes av mengden man inntar.
For egen del droppet jeg vannhysteriet allerede i februar en gang. Etter det gikk jeg tilbake til +/- en liter kaffe om dagen + en halvliter vann + et par desiliter rødvin. Den eneste forskjellen jeg merket var at dobesøkene ble drastisk redusert 
|