|
Sv: Oss overforbrukende miljøsvin
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Ser at det er stort sprang i % proteiner i planter/nøtter. Det er jo myyye mer proteiner i nøtter og mandler enn i kål og raps. Gi konkrete planteproteiner og konkrete dyreproteiner så er det lettere for meg å forstå dette... Noen planter inneholder jo hele 6 ganger mer proteiner enn andre planter... Vil det da si at kjøttproteinene krever 36 ganger eller bare fremdeles 6 ganger mer.. Dvs at noen dyreproteiner OG planteproteiner kan likestilles??
Jeg er usikker på om jeg forstår hva du mener. I prinsippet kan man si at protein fra vilt er det beste siden viltet lever i pakt med naturen. Det forutsetter at man plukker opp viltet utenfor stuedøren og at det er nok vilt i verden til at alle kan gjøre det uten å ødelegge bestanden. Det er selvsagt umulig så det blir rent hypotetisk.
Ellers er det slik at verden en endelig i størrelse og ressurser. Spørsmålet blir da hva som gir mest/best mat per brukte ressurs. Oksekjøtt ser du av tabellen til danish kommer langt ned på grunn av at oksen må spise så forbaska mye for å bli stor, den trenger med andre ord et stort areal og store ressurser. Soya produserer langt mer per kvadratmeter. Tabellen er imidlertid ufullstendig med tanke på bærekraftighet da den ikke tar hensyn til hva man må tilføre for å få produksjonen. Hadde man f.eks ikke brukt ugressmiddel og kunstgjødsel hadde produksjonen falt ekstremt mye. I tillegg kommer også andre ressurser slik som transport som Perdita tar opp. Fisk ses på som en flott matkilde siden det bare er å hente den opp fra havet og fisken lever av hva havet naturlig tilbyr, men det fungerer også kun så lenge man ikke overbeskatter stammene.
|