|
Sv: Oss overforbrukende miljøsvin
Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.
Jeg forstår ikke dette regnestykket. Hva er 1kg "høykvalitet dyreprotein", og hva er dette "høykvalitets planteproteinet" som tydeligvis må til for å produsere det?
Hvor mye gress spiser en ku i løpet av et liv, og hvor mye melk og kjøtt produserer den til gjengjeld?
Jeg liker ikke gress, så jeg spiser ku.
Dyr spiser langt mer gress eller kraftfôr (f. eks. soya) enn de gir oss kjøtt. Det er en kjensgjerning at ca. 10 % av næringen går videre opp i næringsstigen. Resten går til å drifte kroppen. Det er enkel biologi. Her er en grei statistikk.
Nu er den linken riktignok for snill mot ris, som innebærer enorme metanutslipp ved våtmarksdyrkning. Dessuten er ikke den biologiske verdien 86 %, men nærmere 76 %, hvis jeg husker rett.
Løsningen er selvsagt befolkningsreduksjon (i Asia) og potetprotein på alle mann.
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
|