Vis enkelt innlegg
Gammel 05-06-09, 11:19   #68
Svane
Medlem

Svane sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 55
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Slanking the hard way, eller bruker dere slankemidler

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Enig med deg.

Så har vi alle disse sykdommene vi får som gamle mennesker, hjerte- og karsykdommer, hjerneslag, blodpropp med det som følger med det. Jo mer usunn livsstil, jo høyere risiko. Så selv om man ikke SER usunn ut, kan man godt være det...

Jeg har en kollega som drikker sikkert halvannen liter cola hver dag, spiser sjokolade og hvitt brød i massevis hver dag. Dama er syltynn og har ingen sykdommer, men ingen skal komme og fortelle meg at hun er sunn.

Vel... hvis vi snakker om hva vi var "ment" å gjøre, så er det ikke tvil i min sjel om at vi ikke var "ment" å leve til vi ble 80-90-100 år. Vi var faktisk "ment" å ha en utrensking av svakelige individer også, men det har vi valgt å overprøve gjennom medisiner og behandling.

Jeg er forøvrig av dem som ser mer usunn ut enn jeg er. Jeg er jo temmelig stor, selvsagt, og med mitt tidligere kosthold er det ingen tvil om at de som så hva jeg spiste sikkert konkluderte usunn.

Men jeg er frisk som en fisk. Normalt blodtrykk, normalt blodsukker, normalt kolesterol, osv. Faktisk egentlig ganske lavt blodtrykk, ligger på 115 / 65 - 120 / 70. Jeg har derfor ingen økt risiko for hjerte-kar-sykdommer. Merkelig, ikke sant? Digre kjerringa på 120 kilo. Jeg er også i relativt bra form. Sterk til f.eks. løfting og bæring, bærer like mye som de fleste mannfolka både på jobb og ellers (og mer enn enkelte av dem). Utholdende og seig f.eks. til å gå, sykle, osv. Jeg går 6-8 km i skogsterreng, kjenner jo at hjertet jobber og puster, men ikke vesentlig mer enn andre og lettere individer.

Jeg er vel egentlig i kategorien "fit-fat".

Men kosten min før? Rundstykker med brunost på, brødskiver med syltetøy, masse potet, ris og pasta... klassisk høykarbo-kosthold. Og spiste MASSE. Sikkert tre ganger så mye som "normale" mennesker.

Og til tross for et slikt kosthold var faktisk eneste konsekvens at jeg ble feit. Og som følge av vekta har jeg litt problemer med knærne og ryggen. Men det er vekta, ikke kostholdet som er årsak til. Det vil bedre seg når jeg blir lettere.

Om noen er tynne og spiser usunt så betyr ikke det at kroppen deres nødvendigvis er usunn. Man skal ikke skue hunden på hårene.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat