|
Sv: Slanking the hard way, eller bruker dere slankemidler
Opprinnelig lagt inn av Svane, her.
"Før i tiden" er og blir et litt vanskelig begrep å forholde seg til. Snakker vi om tidlig på 1900-tallet? Eller snakker vi om 1800-tallet? Eller om middelalderen? Steinalderen?
Kosten som "vanlige mennesker i Norge" spiste varierte gjennom tidene. Dessuten kommer spørsmålet om hva som er "vanlige mennesker". Bønder? Fabrikkarbeidere? Overklassen? Underklassen?
Det å bruke "bondekost" som argument for hva som er tradisjonell kost for oss er like feil som å bruke et hvilket som helst annet kosthold. Jeg mener at det er så godt som umulig å si hva som er "vanlig kost" for mennesker, siden dette har variert så mye med tid, sted og kultur.
Det finnes så vidt jeg kan se kun ETT fellestrekk for hva folk har spist i verden siden steinalderen: de har spist det som var tilgjengelig.
Derfor finner vi også stor forskjell i "tradisjonell" kost innad i Norge. Hva man spiste i nord kontra i sør, på landet kontra i byen, langs kysten kontra på innlandet, det avhang av klima, blant annet. Av jordsmonn. Av befolkningstetthet.
Jeg syns derfor det er rimelig meningsløst å snakke om hva vi mennesker liksom er "ment å spise". Mennesker er kanskje den mest tilpasningsdyktige arten som finnes. Vi er ment å spise det vi finner, og som ikke tar livet av oss.
Flott innlegg i debatten 
|