|
Sv: Slanking the hard way, eller bruker dere slankemidler
Opprinnelig lagt inn av erleperle, her.
Ang piller...jeg er nok en potensiell misbruker. For jeg nøler aldri med å ta piller. Hadde jeg fått tak i, hadde jeg ikke nølt med å tatt. Om jeg så måtte ha kuttet med på fettet og heller levd høyprotein, hadde jeg gjort det!
Jeg får ikke tak i, har for lav bmi til det, og syns det er veldig surt. Hvorfor ikke få hjelp på veien? Forstår det der med å endre livsstil, men en kan jo endre livsstil og gjøre det the hard way, men få et par spark i rumpa. En liten hjelp bare. Også når mål er nådd bare holde seg til den livsstilen en har lært å leve med.
Det du skriver her er nettopp grunnen til at slike piller er reseptbelagte og forbeholdt de med mange kilo for mye. Pillene gir deg ikke noe spark i rumpa. Pillene gir deg en lettvint periode, hvor du betaler et legemiddelfirma for å slanke deg. Ingen har noen gang fått ny livsstil av å bruke piller. Tvert i mot. Pillene blir en sovepute, du trenger jo ikke anstrenge deg hele tiden, blir kiloene plagsomme er det jo bare å hive seg på en pillekur. Eller noe annet som garantert får vekk 10 kilo i en fei.
Og når det da blir så enkelt, så kan du spise hva du vil hele året, bortsett fra en intens periode på våren hvor du skal ned de kiloene du har lagt på deg i løpet av året, slik at du kan møte bikinisesongen slank og lett.
Og hva kaller vi dette? Jo-jo-slanking. Ned i en fei, tilbake til vanlig kosthold, opp noen kilo, full fart ned noen kilo før ferien...
Du skriver at du sikkert kunne blitt pillemisbruker. Jeg kjenner ikke deg, men jeg tipper at du, i likhet med de fleste, har minst like lett for å bli mat-misbruker. Pass deg for kombinasjonen. Misbruke mat 10 måneder i året, for så å misbruke piller 2 måneder i året, det er ikke bra!
For de som er mye overvektige kan det hende at piller, eller operasjon, eller noe annet er helt nødvendig, for i det hele tatt å komme i gang med vektreduksjon. Noen får derfor diverse slankemidler av legen, og får oppfølging av legen underveis. Jeg er sterkt i tvil om dette er noe som bør anbefales i det store og hele, men i enkelte tilfeller mener jeg at det KAN vurderes. Hovedregelen bør uansett være at det er livsstilsendring som gjelder.
Legemidler skal brukes der det er helsemessig riktig å gjøre det. Det er helsemessig riktig å gå ned i vekt hvis man veier 50 kilo for mye. Men det er ikke av helsemessig betydning å gå ned alle 50. Selv 5 kilo ned, eller 10 kilo ned, bedrer helsa. For en som kanskje veier 10 eller 15 kilo for mye vil det være uheldig å kjøre på med piller, for da ender det lett med jo-jo-slanking, som nevnt over. Og det er helsemessig ugunstig! Legemidler skal gi bedre helse, ikke dårligere. Så vær glad for at du ikke får slankemidler av legen. Legg om livsstilen og ta tida til hjelp. Da når du målet ditt på en sunn og fornuftig måte, og sjansen for å gå opp igjen er mye mindre.

|