|
Sv: Dette funker jo ikke?
Opprinnelig lagt inn av Eva65, her.
lite aktiv middels aktiv svært aktiv
61-75 år 1770 kal 2030kal 2273 kal
65,3 gr protein 75 gr protein 83 gr protein
60 gr fett 68,9 gr fett 77 gr fett
268,5 gr karbo 304,1 gr karbo 346,2 gr karbo
18-30 år 1986 kal 2249 kal 2560 kal
73,2 gr pro 82,9 gr pro 94,4 gr pro
67,3 gr fett 76,2 gr fett 86,8 gr fett
268,5 gr karbo 304,1 gr karbo 346,2 gr karbo
31-60 år 1938 kal 2201 kal 2488 kal
71,5 gr pro 81,2 gr pro 91,8 gr pro
65,7 gr fett 74,6 gr fett 84,3 gr fett
262,1 gr karbo 297,6 gr karbo 336,5 gr karbo
Dette er anbefalt daglig inntak i en ikke slankefase for å holde vekten stabil . Går vi over dette går vi opp i vekt, ligger vi under går vi ned i vekt.
Det samme gjelder i en slankefase, vi må gå i minus for å gå ned .
1 denne tabellen er det mange karbo, men det er jo fordi dette ikke er i en slankefase. Vi er i en slankefase der vi bare skal ha 15 gr karbo derfor kompenserer vi det med litt mer proteiner og mer fett.
Men allikevel kan foreksempel en person på 30 år med middels aktivitet ikke spise mer en de kaloriene de skal ha for å holde vekten stabil i en ikke slankefase.
Hvist en person på 30 år ,med middels aktivitet, spiser over anbefalt nivå for å holde vekten stabil , eks.3000 kal om dagen, må de gå opp. Spiser de under dagens anbefaling går de ned. Vi skal ikke telle kalorier , men de må allikevel gå i minus, så man kan ikke spise ubegrenset, da går det den gale veien.
Så går vi til mitt eks.
Dame 65 år lite aktiv. For å opprettholde dagens vekt stabil skal jeg ha følgende, henviser til tabellen over. Spiser jeg over dette i en slankefase vil jeg gå opp, da behøver jeg ikke holde på med dette for da bare eser jeg fortsatt ut. Men spiser jeg mindre enn anbefalt går jeg ned, men ligge på rundt 1200 til 1400 kal om dagen for ikke å gå i sparebluss. Derfor legger jeg meg så godt det går an opp mot 1200 , men kan og gå litt over hvist jeg klarer å spise så mye, for mye mat er det sånn som jeg sammensetter den.
Du har ganske mange feil i det du skriver her. Den viktigste feilen er at du tror at kroppen ikke kan regulere forbrenning utenom gjennom aktivitet. Hadde det vært korrekt måtte man vært utrolig nøye med å veie all maten og telle kalorier gjennom hele livet for å ikke sulte ihjel eller å bli veldig overvektig. Kroppen regulerer dette ganske bra så lenge vi ikke forstyrrer det med mat som vi aldri var ment å spise.
Du kjenner sikkert noen "naturlig slanke". Det gjør ihvertfall jeg. Han ene var 78 da han var på sesjon i militæret og var 78 20 år senere. Han veier seg kanskje en gang hvert 5. år. La oss leke med tall. I løpet av de 20 årene har han måttet spise ca 18.3 millioner kilokalorier. For at vekten kun skulle endret seg +/- 2 kg i løpet av de 20 årene måtte han ha hatt en daglig nøyaktighet på næringsinntaket/forbruket sitt på 0.1%. Noen få peanøtter til dagen ville med andre ord utgjort en forskjell på 2 kg i perioden fra han var på sesjon til i dag. Mysterier er bare det at han ikke aner hvor mange peanøtter han spiser eller hva annet han putter i seg. Er han sulten så spiser han, er han mett spiser han ikke. Dette mysteriet får en ganske enkel løsning dersom man antar at kroppen justerer forbrenningen slik at man ikke trenger å være 0.1% nøyaktig over 20 år for å holde konstant kroppsvekt.
|