|
Sv: Alternativer til for mye kjøtt
200 gram kjøtt er ikke det samme som 200 gram protein, nei, men når jeg spiser kjøtt både til lunsj og middag og mye egg og ost i tillegg, blir det veldig mye protein. Jeg registrerer alt jeg spiser på FitDay, og i går kom jeg opp i 200 gram proteiner. Det er over 3 gram pr kilo kroppsvekt, og det tror jeg er mye.
De lærde strides vel om hvorvidt det kan bli for mye (se for eksempel her), men jeg ønsker altså å redusere proteininntaket mitt og mannen min ønsker å spise mindre kjøtt. (Det er et miljøspørsmål også – kjøttproduksjon er vanvittig ressurskrevende i forhold til produksjon av de fleste andre matvarer.)
Vanskeligheten med å heller endre lunsjen er at jeg er avhengig av hva som er tilgjengelig i kantina, og det vil heller ikke hjelpe mannen min som syns middagene er for kjøttrike.
Jeg tar fortsatt imot forslag. (Jeg glemte å skrive at jeg har bestilt to kilo paranøtter fra et nettsted for økologiske matvarer – forbausende billig, faktisk – så det er én matvare til på alternativ-lista mi.)
|