|
Sv: Babymat?
Opprinnelig lagt inn av Neri, her.
Mine tre første barn beg med graut ved ca 4 mnds alder, det var det som var anbefalt da, men no seier dei jo 6 mnd.
Hvis man ammer bør man vente til 6 mndr om ikke annet tilsier at barnet trenger mer mat før det. Men når man gir MME er anbefalingene fast føde ved 4 mndr fordi mange barn fort drikker for mye MME, dessuten har man ikke antistoffene å ta hensyn til da. Begge mine er MME-barn (med morsmelk de første ukene) og jeg begynte å gi dem mat ved 4 måneders alder.
Jeg vil anbefale moset avokado med litt moset banan i, det pleier unger å elske og de får i seg sunne oljer. Hirsegrøt er naturlig rikt på jern og glutenfritt, så det kan du også begynne med, tilsatt litt fruktpuré og en god kaldpresset olje og etterhvert meierismør. Jeg er ikke helt sikker på når de kan få smør, men jeg begynte ganske tidlig med det tror jeg, rundt 6 mndr? Melk har jeg ikke introdusert til minsten enda (han blir 14 mndr) men det er mest fordi jeg er litt skeptisk til kumelk til mennesker. Ingen av oss drikker det, men vi bruker det i mat og sånt.