|
Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
I en alder av 14 er det vel opptil en selv om man ønsker å ha bedre kontroll med sykdommen. Man kan ikke lenger "tvinge" det på de, men hvis man får en felles forståelse for at det kan hjelpe er han kanskje mer villig til å prøve andre mat-typer?
Jeg tror ikke guttungen min ser/kjenner noen sammenheng mellom "kontrollere" ADHD og den maten han spiser. Eventuelle virkninger av maten kommer kommer så "smygende" at han merker egentlig ikke noen forskjell, tror jeg da, selv om JEG kanskje ser stor forskjell. 
Dessuten aner jeg at det er ille nok for ham å ha ADHD, som hos ham opptrer som en utagerende sak, om han ikke i tillegg skal være nødt til å redusere på det som gir ham mulighet til sosialt samvær med andre unger... ...Disse turene ned til butikkbakern er stort sett de gangene de liksom aksepterer han sosialt.... Jeg er derfor så glad for at han til høsten skal begynne på ei skole for unger som har tilpasnings- og læringsvansker. De blir bare 11 unger på 6 lærere, og de lager sunn god GI mat! Ingen butikker eller kiosker i nærheten og alle unga har samme utgangspunkt! Blir bra det!
Men jeg ER overbevist om at rett mat hjelper. Var selv enelærer for ei jente hvor vi testa ut en diett som da kaltes Feingold-dietten.... oog den heter det fremdeles Der så vi megaflott utvikling på jenta, men ho selv så den ikke, og ho ramla snart tilbake til gamle vaner.. Men vi klarte holde det gående i et par måneder og det var megaforskjell! Skal jaggu sjekke denne dietten igjen, trodde den var ute av verden for lenge siden..
Sist redigert av Kanutten : 12-05-09 kl 18:37.
|