|
Sv: Antidepressiva
effexor depot startet jeg med for to tre år siden. Gikk på disse i to mnd, men sa at jeg ikke merket noen forskjell og at jeg bare ble dårlig i magen. Legen ble etterhvert enig. Dette er en vanlig medisin og selvfølgelig gir legen ut de vanligste først. Så får en heller prøve seg frem.
cymbalta fant ejg selv ut om. Jeg fikk det anbefalt. Denne gikk jeg på i halvannet år, og syns den hjalp betraktelig på humøret. For meg var den største bivirkningen slapphet. Jeg endte opp med å sove så mye at jeg ikke hadde fritid igjen. Det var jobb-sove-stelle meg- sove- og jobb igjen. Sånn kan en ikke leve. Fikk ny lege, mye flinkere. Denne medisinen gikk vekk fra blå reseptordning, og d ahadde jeg helle rikke råd mer. Hun satte meg heller på cipralex.
cipralex gjorde humøret mitt stabilt, og trøttheten ble litt bedre. Trengte fremdeles noen timers søvn midt på dagn, men fikk også et par timer før jeg la meg i ni tiden. Snakket med legen, og hadde store diskusjoner på om trøttheten var en bivirkning eller ikke. Jeg mente det var det. For meg gikk jeg også masse opp på denne. ca 6-7 kg på et halv år. Selvfølgelig spiste jeg dårlig også. Og med en sånn trøtthet og slapphet får en heller ikke trent eller vært aktiv. Vi hadde mange diskusjoner. Og til slutt sa hun at hun ville prøve en ny type.
welbutrin retard er en ny medisin. Den er fremdeles ikke helt vanlig. En må ha et vedtak fra nav for å få den på blå resept. Denne medisinen har gjort at jeg ikke lengre sover på dagene, jeg har vanlig lengde på nettene og jeg orker mer. Jeg kan trene, gå turer og være mer sosial enn før (Men langt fra mitt gamle nivå). Tror ikke denne er like sterk som de andre jeg har tatt, for jeg merker mer av mitt humør på denne. Jeg er fremdeles nummen, men ikke i samme grad som tidligere. Sinnet mitt har også økt, og er ikke langt fra hva det var før jeg startet medisineringen.
For emg er det absolutt den siste som fungerer best, og den jeg klarer å leve best med, selv om jeg kjenner mer på følelsene mine i den.
Jeg for min del er livredd for å slutte, for jeg føler emg ikke klar enda, er redd for enda en smell.
Alle opplever ulike bivirkninger på samme medisin, og det beste er alltid å prøve seg frem.
Jeg har hatt bivirkninger osm vektoppgang og nedgang, totalt mistet matlyst, trøtthet, kvalm, urolig mage for å nevne de sterkeste.
|