Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-09, 20:51   #25
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Vekta står stille. Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Vet ikke om du misforstod noe.
Neida, misforsto ingenting, jeg.

Jeg tror kroppen bedre signaliserer sult/metthetsfølelse ved mindre kalorier og av det naturlig spiser mindre. Det tror jeg fører til vektnedgang. (men det hindrer ikke at man ender opp med å spise mer allikevel, man kan jo spise noe ekstra selv om man merker man er mett.)

Den der skjønte jeg faktisk ingenting av. Vi vet jo allerede at hvis vi spiser mindre, blir vi sultne igjen rimelig fort og da spiser vi selvfølgelig mer. Ingen liker å gå sultne over lengre tid. Du har sikkert hørt siden du var liten at for å gå ned i vekt "må du spise mindre og trene mer". På LCHF-kost stemmer ikke dette.

Her er noen myter vi har klart å eliminere etter erfaring fra LCHF:

- Du må spise minst 8 ganger om dagen
- Du må spise mindre for å gå ned i vekt.
- Du må trene mer for å gå ned i vekt.
- Du må spise hver tredje time.
- Du må redusere antall kalorier

Jeg er en veldig sterk tilhenger av utviklingslæren og den skulle tilsi at vår metabolisme er tilpasset mindre karbohydrater enn det som er vanlig å spise i dag. Dermed er det veldig mange brikker som falt på plass med tanke på lavkarbo-kosthold.
Her er vi veldig enige.

Det eneste jeg synes er rart at ingen kosthold tar for seg insekter da man skulle tro at det var en utrolig viktig proteinkilde i sin tid.
Etter min mening er insekter fuglemat, og vi skulle måtte behøve store mengder instekter for å dekke behovet vårt.

Jeg vet ikke hvor lenge man levde før så jeg er imidlertid usikker på om man bør etterstrebe kosthold fra steinalderen hvis man kun levde til man ble 40.
Dette er kronargumentet til mange motstandere av LCHF: Lav gjennomsnittsalder. Det man ikke må glemme her er at en rift i fingern kunne være dødelig på den tiden. Det fantes ikke sykehus, medisiner eller vitenskap om hvordan man skulle unngå f.eks. infeksjoner. Ulykker, sykdom og drap var de vanligste dødsårsakene.

Jeg tror fedme enten er genetisk eller kommer av abstinenslignende funksjoner. Siden fedmeproblemet er mye større blant fattige enn rike heller jeg litt til at man blir avhengig heller enn at det er arvelig.
Hva tror du skaper avhengigheten? Du vet vel kanskje at spiser man sukker, vil kroppen ha mer sukker? Dette er det mest elementære ved hele kostholdsendringen.

(...) Derav det ene spørsmålet som skapte allverdens debatt her. Men dere tillegger meg altså en haug med meninger jeg hverken har skrevet eller har.
Det var en naturlig respons som ikke nødvendigvis var rettet negativt mot deg, men kalorier betyr så lite her at når nye brukere kommer med spørsmål, ønsker vi jo selvfølgelig ikke å gi utrykk for at man skal behøve å telle kalorier. Det var du som reagerte så voldsomt på at noen mente at kalorier ikke var viktig.

Denne quoten så litt rar ut, men det med rødt er mine kommentarer.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat