Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-09, 17:00   #24
Pål
Medlem

Pål sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

Prøver en til gang. Trenger flere svar!
Motivet for studien er at jeg har bøttevis med vitenskaplige studier som viser at Fler-umetta fett fra Planter(omega-6) gir fedme,diabetes,hjertefeil & Bryst-kreft etc.etc
Men,for å få Klinisk Ernærings "eksperter"& Helsevesen og POLITIKERE og oss vanlige folk til enklere å forstå/se dette, trenger jeg noe mer konkret!
Ja,jeg vet jeg er en masekopp,men håper flere vil svare!

kjønn:alder:høyde/vekt:fedme fra alder1.Meie.Smør som barn2.Meie.Smør siste 10 år3.H-melk som barn(annet)4.H-melk som voksen(annet)5.Plante-margarin som barn6.Plante-margarin som voksen7.Tran/omega-3 som barn8.Tran/omega-3 som voksen9.Micro ovn som barn10.Micro ovn som voksen11.Sykdom,hvor lenge12.Medisiner,hvor lenge13.Barnas mat14.Barnas sykdom
De 4 siste trenger derer ikke svare på,om det er for personlig!

Hvis man hadde spist som "i gamle dager",meierismør&H-melk&fett sauekjøtt etc. hadde man kanskje ikke trengt en Lavkarbo,no!
med vennlig hilsen
arvid g

Til arvid g og alle det måtte gjelde.

Jeg ser du prøver å gjøre en "studie" her på lavkarbo. Det er så mye galt med det du skriver at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, men jeg vil nevne det viktigste.

For det første: Ord som "årsak" eller "forårsaker" må brukes veldig forsiktig når man snakker vitenskap. Den beste måten å vise kausalitet på er å gjøre randomiserte, kontrollerte (og gjerne blindede) studier. Bare slike studier vil kunne si noe om årsak og virkning, men selv enkeltstudier av denne typen kan aldri vise årsak og virkning. Det er bare summen av den samlede vitenskapen på et felt som kan vise kausalitet.

Hvis du gjør en stude der du ser at mennesker som levd på en viss type fett er mer syke eller overvektige enn mennesker som ikke har levd på slik kost, så har du ikke vist at en type fett gir en type sykdom. Du har vist en korrelasjon mellom to faktorer. De opptrer sammen, men ikke mer enn det. En studie som dette vil aldri kunne si oss noe om hva som forårsaker hva.

For det andre: Skriv ett inlegg der du grundig beskriver de fysiologiske mekanismene som forklarer hvordan omega6 gir overvekt (og alle de andre påstandene du kommer med). Ikke legg ved linker til artikler og "klipp og lim" fra nettsider midt i teksten. Forklar det selv.

Og sist men ikke minst; du vil aldri kunne overbevise noen som helst med en liten tullestudie gjort på lavkarbo.no. Dette er ikke vitenskap og verken du eller andre bør kalle det det. Skal du gjøre en skikkelig studie må du standardisere skjemaer, bruke skikkelige metoder for valg av utvalg osv. Det du holder på med her er ikke vitenskap og kan derfor aldri tas seriøst av de menneskene du ønsker å overbevise.

Det ville også være en fordel om du kunne skrive med et mer skikkelig og lettforståelig språk med tilnærmet ordentlig tegnsetting.

Jeg vil oppfordre alle på lavkarbo om å ikke være med på arvids "studie" fordi dette er en missbruk av den vitenskapelige metode og vitenskapelige uttrykk, og fordi arvid ennå ikke har nok kunnskap om vitenskap til å bruke utrykk, studier og annet vitenskapelige materiale riktig.

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat