|
Sv: Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!
Opprinnelig lagt inn av danish, her.
Jeg vet ikke hvor nyttig en slik innsamling er. Du har to problemer:
- Det blir ren epidemologisk data. Slik data sier ikke noe om årsaksforhold (folk kan f. eks. ha genfeil). Det gjør derimot intervensjonsstudier. Hvis noe bør du søke efter en variert gruppe som spiser mye planteoljer (helst uten en historie for hjertekarssykdom), dernest dele dem i to, hvor (1) spiser som før (kontrollgruppe) og (2) spiser mettet fett (intervensjon).
- "Research bias." Du har konklusjonene på forhånd, og vil dermed være tilbøyelig mot å "skurre" bort data som ikke passer. Dette skjer hele tiden hos forskere. De løser det gjennom blinde studier. I en blind studie vet hverken forskerene eller deltagerene hvem som har placebo/kontroll, slik at den innsamlede data (f. eks. total hjertekarssykdom) blir mer nøyaktig. Kun efterpå blir det frigitt hvem som tok hva, slik at forskerene kan lage hypoteser som forklarer resultatet.
det med at forskere forventer seg resultater som skal bekrefte deres meninger/tro er som du sier et KJEMPEproblem innen forskning!! At de som regel sponses av noen som skal selge noe,gjør at slike studier må taes men en stor klype salt!!
For meg er det enklere,jeg har testa ut disse tinga selv,og har "studert" resultater fra alle verdens hjørner. Og skal IKKE selge noe som helst! Men jeg orker ikke å sitte her med min friske kropp å se på at Vestens helse går rett i d... Så AMATØR studien min er mer ment til å kunne påvirke alle de som sliter med helsa,og som i tillegg følger alt det som Ernærings ekspertene anbefaler,som igjen er helt feil(og ofte falskt,da de samme vet sannsynligvis at det de sier er feil). Men alt jeg kommer over av studier(også min) blir sendt til Helse.dep,Mat tilsyn.Drevon,Mills,Møller,Stortinget,kort sagt ALLE !
Så en eller gang i "nær" fremtid skal dere vite , at alle de involverte har fått samme info som dere!
Så studien min blir mer lik den som følger! Håper at dette var en grei forklaring på hvordan jeg tenker.
India 1960/70: 1 Million jernbane-folk: Sør-India, de spiste ca. 15x mer Plante & Fiske Oljer og hadde ca.15x mer Hjerte Lidelser!
Nord-India, spiste ca. 15 x mer Metta fett og ca. 15x mindre Hjerte Lidelser!
Indian Journal of Industrial Medicine, 1968, 14:219
Israel =Et Ernærings Eksperiment !! Israeli Jews may be regarded as a population-based dietary experiment
Israel has one of the highest dietary polyunsaturated/saturated fat ratios in the world; the consumption of omega-6 polyunsaturated fatty acids is 10% higher than in most European countries. In fact, Israeli Jews may be regarded as a population-based dietary experiment of the effect of a high omega-6 PUFA diet, a diet that until recently was widely recommended. Paradoxically a high prevalence of cardiovascular diseases, hypertension, non-insulin-dependent diabetes mellitus and obesity!!!!!There is also an increased cancer incidence and mortality rate, compared with western countries
Department of Membrane Research and Biophysics, Weizmann Institute of Science, Rehovot, 2002.
Diet and disease--the Israeli paradox: possible dangers of a high omega-6 polyunsaturated fatty acid diet. “Thus, rather than being beneficial, high omega-6 PUFA diets may have some long-term side effects, within the cluster of hyperinsulinemia, atherosclerosis and tumorigenesis.”(Diabets,Åreforkalkning og Kreft)
Isr J Med Sci. 1996 Nov;32(11):1134-43
Her ser vi ett helt folk som Eksperimenterer med et veldig høyt Plante Fett forbruk og et meget lavt Dyre Fett / Metta Fett forbruk !!! og, det går rett til helvete med helsa deres ???
Hmmm, jo men er ikke Omega-6 Plante Fett Hjerte Godt da ????????? Tydeligvis ikke !!!
|