Ingen lett situasjon! Vi vil jo så gjerne at ungene våre skal spise og være sunne, friske og aktive. Er hun normalt aktiv, sover godt og orker alt en 9- åring burde orke? Jeg tror jeg ville begynt hos fastlegen med å sjekke ernærings- og elektrolyttstatus for å finne ut om hun har noen mangler av noe etc. Er hun frisk og ikke mangler noen stoffer i kroppen etc, ville jeg rett og slett sluttet å mase! Bare gitt henne sunne alternativer å velge mellom, hvorfor ikke kjøttkaker (med skjult fett og grønnsaker) til frokost? Jeg gjemmer mye sunt i sauser vha stavmikseren! Pizza kan jo også skjule sunne grønnsaker og fett. Hva spiser hun på pannekakene? Dersom hun ikke vil spise det hun blir tilbudt, ingen mat før neste måltid! Det er svært sjelden så små barn sulter ihjel frivillig! Har du nektet henne å danse noen gang? Et vennepar opplevde at deres 10- åring "slanket seg". Hun ble veldig tynn og foreldrene nektet henne å trene håndball. Etter at hun lærte at sunn mat ikke gjør deg feit, gjorde hun comeback på banen med foreldrenes velsignelse! Klart det er bekymringsfullt at hun idoliserer det å være tynnest! Hvor har hun det fra, da, at det å være tynnest mulig er best? Trist at så små jenter i det hele tatt tenker på sånne ting, syns jeg!