|
Sv: Min datter ble kalt tjukk i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av danish, her.
Problemet er på mange måter at lærere ikke tørr å ta tak, og dermed lar tullingene herske. Foreldrene må ta mye av skylden, da endel folk er kritisk elendige til å håndtere og følge opp kritikk av ungene sine. Det skyldes mange ting, men jeg ser at det stort sett skyldes karrierejag (manglende tid til ungen) eller skillsmisse- og foreldrekonflikter (konkurranse om å få barnet til å like seg, som om det var målet med å oppdra en unge).
Ja! Mange foreldre overser jo glatt når barna overkjører andre barn. Dette ser man jo fantastiske eksempler på når man er på feks. Lekeland, tivoli og andre lignende steder. Køkultur er ofte ikke-eksisterende og unger brøyter seg i vei mens foreldrene står og ser på uten å åpne munnen engang. Jeg blir virkelig helt sjokkert til tider!
Jeg har ei jente på 5 år og vi har faktisk allerede i et par år snakket om mobbing, køkultur (som jeg er veldig opptatt av) og hvordan man behandler andre og lar seg selv behandle. Hun er derfor veldig opptatt av urettferdighet og at man skal oppføre seg pent mot andre. Hun har selvsagt dager der hun er sur og gretten og ønsker både meg og pappaen dit peppern gror, men det har jo alle til tider. Det jeg slår hardt ned på er bøllete oppførsel og mobbing. Dersom jeg ser at min datter mobber andre, tar jeg tak i det umiddelbart. Min sønn på 1 år er liten enda, men jeg kommer selvsagt til å ha de samme samtalene med ham etterhvert.
Foreldre må bli flinkere til å SNAKKE med barna sine. En fireåring forstår utmerket godt hvordan man skal behandle andre, allikevel er det tydeligvis mange foreldre som ikke synes det er så viktig å snakke om det. Ufattelig.