|
Sv: Må man spise tablettene?
Er veldig enig i Chunkys tanker om vitenskapelige tester. Kvakksalvere har solgt slangeolje i århundrer uten noen effekt, men som folk har kjøpt på grunn av hva de oppfatter som troverdighet i form av fancy titler. De viktigste fremskrittene vi har gjort i verden er alle på grunn av vitenskapelig etterrettelighet. Gjennomsnittlig levealder har økt fra 30 til 80 år i løpet av noen få hundre år, en tidperiode som ikke tilfeldig sammenfaller med fødselen til den moderne vitenskapen hvor testing ligger til grunn.
Og litt trist er det at i vårt overflodssamfunn finnes det flere kvakksalvere enn noensinne på grunn av at det er lettjente penger å hente på andres uvitenhet/ulykke. Så gi meg en vitenskapelig test inkludert kontrollgruppe ellers tror jeg ikke noe på det. Det er veldig lett å komme med påstander som høres vitenskapelige troverdige ut, men som ikke nødvendigvis er korrekte hvis de blir testet.
Og så et lite spørsmål til Chunky, hva var gjennomsnittlig levealder for steinaldermennesket? Jeg vet den var omkring 30-35 på 1500-tallet. Kan være de hadde trengt noen vitaminer 
|