|
Sv: Hva sier dere til barna?
Hei
jeg har en datter som snart er 4,5 år. Hun og jeg har prøvd flere "dietter" og omstillet oss flere ganger. Vi har snakket litt om allergi(som vi begge har) blant annet mot gluten og melk. Hvor vi da fokuserte mest på hva vi IKKE kunne spise....
Men så begynte mor på lav-karbo/høy-fett og nå prater vi om hva som er sunt og hva vi trenger mest av. Jeg sier IKKE at sukker/godteri etc er skadelig, men at det ikke er så bra å spise mye av det. Litt er greit så lenge det er lørdag, bursdag etc... Men hvis det blir mye så sier jeg at da blir vi trøtte, sure, kan bli syke ..
Hun skjønner/vet at hun ikke får sukker, saft, brus, boller av meg(knapt brød og poteter)... hun får det hos andre og da må vi snakke om det. Hvorfor det er forskjellig. Jeg forklarer at mamma blir trøtt, slapp og klør av det(har eksem) og at vi kan lage kos på våres måte. Hun har slett ikke noe imot bær/krem, "cocosa/sjokolade-kjeks", hjemmelaget is, lapper etc...
vi har desserter(lav-karbo) nesten hver dag, men dette forutsetter at hun har spist opp middagen sin(jeg er streng der)..
Jeg spurte henne her om dagen hva som er sunt/hva vi trenger mest av: vi pleier ofte å prate om dette under middagen...hun svarte
grønnsaker, fett, frukt, bær, egg.. ...(så kom jeg med "også fisk, kjøtt, urter kan vi også spise mye av")
Og gjett om jeg er stolt over det svaret! 
Ok..jeg er streng. Hun får ikke lov å plukke ut grønnsaker. Hun sier at hun ikke liker osv... Jeg sier: greit det, jeg tvinger ikke i deg mat du ikke liker, men da får du heller ikke dessert i dag. Den dagen hun virkelig dropper desserten for en grønnsak vet jeg med helt sikkert at hun ikke liker! det har ikke skjedd ennå.. Det hender at hun ikke er sulten og ikke klarer å spise opp, men da får hun love å dele middagen(men ikke plukke ut noe)
og hun har lært seg å like forskjellige grønnsaker etterhvert.. det har tatt tid, men nå spiser hun det meste...
Hvis hun sier at hun er sulten, trøtt eller har litt vondt i magen etc..så spør jeg: hva tror du kroppen din vil ha nå? hun har ennå ikke svart godteri! hun pleier å si grønnsaker eller fett(vi har pratet om at fett kan være smør, ost, rømme, eggeplommer).
Hvis jeg spør hva hun har lyst på sier hun GODTERI
Hvis jeg spør hva hun tror kroppen trenger akkurat nå sier hun grønnsaker, fett etc...
Hvis jeg spør hva hun kan spise mye av sier hun også grønns, fett, frukt, bær, fisk etc...
VEKT har vi IKKE snakket om ..
utenom om hun spør om jeg har baby i magen eller bare spist mye mat
|