Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-09, 11:10   #1
Svane
Medlem

Svane sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 55
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Blodsukker, insulin og forbrenning

Håper det er noen av dere som har god innsikt i dette og som kan forklare for en forvirret stakkar.

For jeg har forstått det slik: høyt blodsukker trigger insulinproduksjon. Når insulinnivået er høyt forbrennes lite fett, fettet lagres. Men når blodsukret er høyt forbrennes mer? De som får diabetes produserer for lite insulin, og vil ofte gå med høyt blodsukker, og ender med å rase ned i vekt. De som har insulinresistens må produsere ekstra mye insulin for å holde blodsukkeret i sjakk.

Ja?

Og så er det sånn at fett og proteiner i kosten bidrar til å opprettholde forbrenninga.

Men teoretisk sett, hvorfor er det ikke bedre å ha høyt blodsukker jevnt hele dagen? Altså småspise nesten hele tiden, få i seg noe som får blodsukret opp? Vil man ikke forbrenne mer med høyt blodsukker enn med lavt? Tenker f.eks. hvis man spiste mye frukt, eller andre ting med mye sukker.

Jeg sliter litt med forståelsen her, kjenner jeg. For diabetikere, med høyt blodsukker, går ned i vekt. Mens vi tilstreber et lavt blodsukker.

Kan noen hjelpe meg her?

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat