Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-05, 15:30   #2
Albertine
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Etter hva jeg har forstått er mensforstyrrelser et SYMPTOM som kan komme av PCOS - riktig?

Riktig.

Stemmer det at insulinresistens ofte også er til stede, eller er det bare noe som kommer i tillegg for noen?

De fleste overvektige PCOS'ere har insulinresistens, men også normalvektige kan ha det. Faktisk så har enkelte normalvektige UTEN insulinresistens hatt god virkning av Metformin.

PCOS er kort fortalt cyster på eggstokkene, riktig?

Ikke riktig. PCO er cyster på eggstokkene, har man en eller annen tilleggslidelse har man SYNDROMET, altså PCOS. Det være seg manglende/sjelden mens, økt hårvekst, kviser osv. Det er faktisk så mange som 10% av Norges kvinnelige befolkning som har PCO i en eller annen form, mens en del av disse igjen har syndromet.

Hva slags cyster er det? Hva er de fylt av? Er de der konstant? Kan de sprekke? Kan de gjøre noen skade?

Det er litt misvisende å kalle dem cyster, for egentlig er de egg som ikke har løsnet helt under eggløsning og som istedet kapsler seg inn på eggstokken. Jeg vet faktisk ikke om de kan sprekke.

Jeg har nå brukt Metformin (som en test) siden begynnelsen av februar - og dette blir jo bare mer og mer "umulig" når det gjelder mensen i hvert fall. Noen andre som har opplevd at det blir værre først eller? Eller er nå kroppen min HEEEEEEELT på bærtur og på vei til en annen planet?

Jeg har bare hatt positive erfaringer med Metformin, og det har de fleste andre jeg kjenner til. Er det blitt verre? Hvordan verre?

Bare spør hvis det er mer du lurer på, her er et felt jeg føler meg hjemme på!

Svar med sitat