Vis enkelt innlegg
Gammel 17-04-09, 23:05   #18
Perdita
Seniormedlem

Perdita sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Men hvor mye sunnere er det egentlig å være i ketose? Man hører jo om alle disse som klager over lavt energinivå, dårlig ånde, svimmelhet osv på ketogene dietter..
Og blir det ikke fryktelig slitsomt å aldri kunne unne seg noe, i frykt for å komme ut av ketose?

Ketosen er ikke egentlig poenget, så akkurat den problemstillingen blir mye greiere når du skiter i om du er i ketose eller ikke. Som bla. Pål skrev så fint i et annet innlegg her så er det ikke farlig eller unormalt for et menneske å gå inn og ut av ketose. Jeg lever på LCHF-kost og er nok i ketose mesteparten av tiden (var det stort sett hele tiden den tiden jeg hadde stix og gadd å teste), men jeg drikker kaffe latte en gang i blandt og jeg teller ikke karbene. Jeg prøver bare å holde meg til matvarer med mindre enn fem g karbo per 100g. Lite energi og svimmelhet er oftest forbigående, ånden er det eneste man ikke kan gjøre så mye med...

www.kostdoktorn.se og Annika Dahlqvists blog er bra steder å begynne å lete hvis du er interessert i LCHF som livsstil. De mener at alle kan ha godt av å drastisk minske på karbohydratene og øke på inntaket av naturlig fett. Jeg var veldig skeptisk til dette til å begynne med, men nå er jeg faktisk veldig overbevist, og kommer til å leve som dette også når jeg når målvekten min.

Mange svensker har funnet sin livsstil med LCHF, du kan lese mange historier på Talande Bevis, en blogg der mange forteller om helsegevinstene de har oppnådd med LCHF-kost, ikke alle har vært overvektige.

Jeg ønsker deg selvsagt lykke til med valget, og selv om jeg tror de fleste vil kunne ha det veldig bra på LCHF kan jeg jo ikke garantere at det er riktig for deg, men jeg har i hvertfall ikke mindre energi nå enn før, og jeg stortrives med et stabilt blodsukker og normal sult og metthetsfølelse, rolig og stabil mage og generelt bedre helse med LCHF.

Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat