|
Sv: Noen som kan gi meg et hint om jeg er på rett vei? Første uke med Lindberg
Hei, noen kjappe svar på det du lurer på 
Opprinnelig lagt inn av noraa, her.
Jeg er også på første uka på Lindbergs, og lurer på:
Kan jeg unngå karbohydrater helt en liten stund, for så å begynne med litt karbo hver dag? Er litt redd for å gå ned mye uten karbo, for så å legge på meg enda mer dersom jeg begynner å spise karb igjen.
Vil ikke anbefale deg å unngå det helt en stund, men du kan jo begynne med 20 gram om dagen, og ta kildene fra grønnsaker som vokser over jorden, altså det meste bortsett fra rotfrukt som poteter og gulerøtter. Siden kan du gradvis øke opp mot et Lindberg-nivå.
Jeg vil anbefale deg å se litt på Atkins vedvarendestige, hvor man legger til 5 gr kh i uka. Den er beskrevet her, ellers så finner du den i den engelske originalen "Atkins new diet revolution". (den norske er dessverre mangelfull ...).
Etter en stund vil du selv se hvilket nivå du best går ned i vekt på, og da kan du blir der til du har gått ned det du vil 
Er det viktig å være konsekvent på måltidene? Dvs. frokost, mellommåltid, lunsj etc. Jeg går i kjøleskapet og "mævler" litt oliven, paprika, ost og skinke sånn innimellom, istedetfor å sette meg ned og tenke at "nå spiser jeg et mellommåltid". Når jeg leser spørsmålet jeg har skrevet, ser det med ett litt teit ut, men .. mye rart man lurer på i begynnelsen 
Det er et stort poeng i å spise når du er sulten! Nå er vel Lindberg litt mer sånn flere små måltider, og da er greit å spise mellommåltider. Å maule litt ost og paprika er ikke av det verste, men spiser du fordi du er fysen, eller fordi du faktisk er sulten?
Så er det dette med alkohol - jeg er student, mine venner er studenter, og det vi stort sett driver mest med er å drikke pils... Men jeg tenker som så - bedre med lavkarbokosthold og øl, enn vanlig kosthold som før og øl? :P
Nei, det tror jeg ikke, altså. Imidlertid finnes det sukkerreduserte øltyper, Hansa har to typer (vil anbefale Hansa lite, den er bedre enn Hansa ultra), Carlsberg har en type, Tuborg, og så mener jeg å huske at Aas har en fortreffelig sommerøl som snart burde komme tilbake til butikkhyllene. Men det er jo fortsatt noe sukker i disse, så ta det med i beregningen.
Men om du liker vin, så er det av det beste. Sjekk restsukkerinnholdet på nettsidene til polet, jeg har en fingerregel om maks 5 gr restsukker pr liter.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|