|
Sv: Antidepressiva
Jeg har gått på Remeron i snart 3 uker. Dette er et relativt mildt antidepressiva, som for meg har en meget gunstig bivirkning i form av at jeg sover godt om natta. Etter lang tid med hardkjør både på jobb og i privatlivet er jeg temmelig nedkjørt. Merket at nattesøvnen ble dårlig, og jeg følte meg nedtrykt og nedstemt. Merket at jeg ble så ufattelig sliten. Kunne føle meg totalt handlingslammet, som om jeg ikke visste hvordan jeg skulle løfte armen omtrent. Ble bare sittende. Hadde episoder hvor jeg nærmest "falt ut" både på jobb og hjemme, som om jeg ikke var "med" lengre, og bare satt der. Trist, trøtt, sliten og motløs.
Jeg har hatt en depresjon en gang før, og kjente symptomene. Denne gangen var jeg ikke kommet riktig like langt som sist, men jeg beskrev symptomene for legen, og fikk altså antidepressiva. Det er jeg glad for.
Samtidig jobber jeg med en del ting både i forhold til jobb og privatliv, slik at jeg får ryddet opp mens jeg går på Remeron.
Erfaringen min fra sist var (og da var jeg LANGT nede) at de første 2-3 ukene sov jeg nesten døgnet rundt. Føltes som om jeg nærmest gikk i halvdøs den våkne tiden på dagen. Var sykemeldt, og sov og sov og sov. Etter 2-3 uker ble søvnen mer forbeholdt natta igjen, men jeg hadde lange netter og sov fortsatt mye. Etter 4-5 uker føltes det som om sløret av håpløshet lettet. Plutselig en dag greide jeg å stå opp uten at jeg hadde tenkt over det. Før sleit jeg med at jeg følte at "i dag greier jeg ikke stå opp", og alt var et ork. Men plutselig en dag oppdaget jeg altså at heisann, i dag sto jeg bare opp! Og hverdagen føltes lettere. Det var merkelig, for det kom ganske brått. Det var en deilig oppdagelse. Over tid ga antidepressiva (og 6 mnd sykemelding) meg tilbake overskudd, humør og livsglede. Jeg kunne le igjen. Jeg gikk på antidepressiva (også den gang Remeron) i halvannet år. Da trappet jeg gradvis ned.
Denne gangen var jeg ikke kommet så langt som sist, så effekten har vært litt annerledes. Jeg ønsket ikke sykemelding, så jeg har vært i jobb hele tida. Men jeg merker at jeg sover mer, og jeg sover som en stein. Allerede etter tre ukers bruk merker jeg at alt synes littegranne lettere. Ting som for noen uker siden kunne bringe meg helt ut av balanse bringer meg bare halvt ut av balanse nå, og det er lettere å ta seg inn igjen. Humøret er bedre, mye som følge av at jeg sover igjen. Søvnmangel var det mest akutte symptomet hos meg, og jeg diskuterte med legen om jeg trengte antidepressiva eller sovemedisin - og legen mente antidepressiva, fordi jeg har hatt god effekt av det før, og fordi det ikke er vanedannende på samme måte som sovemedisiner ofte er.
Alt i alt en god erfaring.
Og en bonus: endelig greier jeg å se at jeg kan gjøre noe med vektproblemet mitt. Det hadde jeg ikke overskudd til for 3 uker siden. Da var jeg nedtrykt og sliten.
|