Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-09, 14:03   #13
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 47
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Må man spise tablettene?

Jeg kan jo gjengi noe av det som sies i boka til Andersen...

KROM:
Han sier krom har en forsterkende effekt på insulinhormonet. Hvis man sikrer at det der nok krom i kroppen vil det frigis mindre insulin til blodet enn hvis man ikke har tilstrekkelig med krom. Han sier at krom hemmer svingningene i blodsukkeret og derfor vil redusere søthunger hos personer med insulinresistens.

KALSIUM:
Andersen sier at det utskilles litt mer kalsium i urinen når man går på ketolysekuren, og at det er grunnen til at det er tilsatt kalsium i ketolysetablettene. Det står ikke noe om hvorfor det skilles ut mer kalsium.

SELEN:
Selen skal ha kraftige antioksidantegenskaper. Det skal også ha en positiv effekt på kolesterolnivået i blodet. Andersen sier at eksperimentelle studier tyder på at selen kan virke forebyggende på utviklingen av diabetes.

KALIUM:
Skal ha stor betydning for muskelveksten, hjertet og nervesystemet. I forbindelse med de første ukene av ketolysekuren vil kroppen miste en del kalium noe som kan vise seg i hjertebank, svakhet i muskler og forstoppelse.

MAGNESIUM:
"Magnesium er et vikitg mineral som er av stor betydning for energiomsetningen i kroppen. Det er viktig for optimal funksjon av over 300 kjente ensymer, hvorav mange er direkte innvolvert i forbrenningen av karbohydrater og fettstoffer" (...) " I starten av ketolysekuren kan man oppleve slapphet og leggkramper. Disse ubehagene kan for stor del tilskrives tap av magnesium" Magnesium er også viktig for opptaket av kalsium.

SINK:
Viktig for funksjonen til enzymer og for forbrenningen av både karbohydrater, fett og proteiner.

Det står selvfølgelig mer om disse mineralene i boka, men dette var bare en liten oppsummering. Boka viser desverre ikke til hvilke studier som måtte underbygge de ulike påstandene annet enn at det er en litteraturliste bak i boka.

Slik jeg leser det som står om de ulike mineralene, så er det fordelaktig å få i seg disse spesielt i startfasen av et ketogent kosthold. Krom for eksempel kan avhjelpe søthungeren den første tiden inntil kroppen har vendt seg til lavkarbolivet. Etterhvert kan jeg ikke se noen umiddelgrunn til å være redd for blodsukkersvigninger. Mangel på andre mineraler kan oppstå fordi den ketogene dietten er vanndrivende. Hvis du googler f.eks. magnesium vil du finne at blant dem som risikerer magnesiummangel er de som går på vanndrivende medisiner.

Etter den innledende perioden der kroppen mister mye vann vil jeg tro at de fleste får i seg det de trenger gjennom kostholdet. For min egen del har jeg fortsatt å ta magnesiumpillene nettopp fordi jeg opplever å få leggkramper dersom jeg lar være, særlig hvis jeg drikker mye vann.

Ellers finnes det sikkert mange eksempler på at det går helt fint å spise lavkarbo både med og uten mineraltilskudd