Vis enkelt innlegg
Gammel 12-04-09, 22:37   #38
benam
Medlem

benam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
benam er på en erverdig vei

Sv: Spiser du lavkarbo bare for gå ned i vekt?

Definisjon av lavkarbo ihht Skaldeman!

Lågkolhydratkost
Sten Sture Skaldeman har städat i djungeln av begrepp inom lågkolhydratskost genom att fastställa följande definitioner. Det stämmer med min intention att skapa ett forum där man åtminstone tänkt sig nivån "kolhydraterreducerad kost".
Det finns inga fasta definitioner för vad som är lågkolhydratkost. Själv tycker jag att gränsen kan sättas vid en kolhydratandel på 10 procent av energiintaget. 20 procent av energiintaget kan förslagsvis rubriceras som kolhydratreducerad kost.
Äter man 2000 kcal om dagen så är 10 E%=50 gram kolhydrater. Det är en bra övre gräns. Själv äter jag normalt ungefär 5 E% kolhydrater, dvs ca 25 gram. Men under min snabba viktnedgång åt jag mindre än så.

Det ger följande lista:
5 E% kolhydrater = Strikt lågkolhydratkost
10 E% kolhydrater = Lågkolhydratkost
20 E% kolhydrater = Kolhydratreducerad kost
Bakgrund:
Mina elever äter i snitt 5-10 E% kolhydrater, även om de ofta tror att de äter mindre. En och annan äter 2-3 E%. Ingen som hört av sig äter så mycket som 20 E%. Det är alltså på väg att utvecklas en praxis, åtminstone bland de kolhydratstrikta.
Väljer vi 10 E% kolhydrater som övre gräns så får vi med nästan alla lågkolhydratläror. Kwasniewski ligger väl där någonstans. Den enda viktiga person vi missar är Lutz med sina 6 "brödenheter". Jag vill minnas att det ger 72 gram kolhydrater, men det är för mycket, tycker jag. En del av Calle Carlssons patienter bättras i sin diabetes på uppåt 20 E% kolhydrater, men de når inte ett lika bra resultat som mina elever. Kolhydratreducerad kost kan därför vara en lämplig beteckning på den modellen. 30-40 E% kolhydrater är högkolhydratkost. Den passar möjligen normalviktiga idrottare, eller folk som är födda med en svetslåga i magen.
Man kan självklart lägga gränserna var man vill, men detta är mitt förslag till definition. Jag kommer själv att använda den i framtiden och jag noterade att Annika accepterat den på sin blogg.

Sten Sture Skaldeman

]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat