Tråd: Forstoppelse
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-09, 13:21   #4
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Forstoppelse

Jeg har hatt det ganske ille før med forstoppelse. Blødning er kjipt.

Forstoppelse ligger som regel ikke i maven, men tarmsystemet. Hvis avføringen blir for stor (mye fiber som binder mye vann) eller for liten (lite kalium eller fiber, som også binder vann), vil begge tilfellene føre til blokkering. Den første fordi den er for stor, den andre fordi den er for liten til å presses videre.

Det som hjelper er å:

• redusere fiberinntaket (hvis du spiser mye grønnsaker), evt. øke inntaket av vannløselig fiber (hvis du spiser veldig, veldig lite grønnsaker);
  • ta magnesiumtilskudd (meget effektivt) og kaliumtilskudd (som lavkarbere ofte får lite av; binder vann til avføringen);
  • spise mer fett;
  • drikke kaldt vann flere ganger om dagen (dette "sjokkerer" maven og får den til å tømme seg);
  • isolere for matvareallergier. Enkelte kan få forstoppelse av f.eks. melkeprotein. Jeg opplever at jeg blir forstoppet av bl. a. chokolade.
Lykke til.

In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat