Vis enkelt innlegg
Gammel 01-04-09, 12:19   #29
Polarlyset
Juniormedlem

Polarlyset sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Polarlyset er på en erverdig vei

Sv: Ketogen diett for barn med epilepsi

Hei igjen!

En liten oppdatering av situasjonen vår:

Nå har ste-dattera mi startet på denne ketogene dietten, i samarbeid med SSE (Spesialsykehuset for Epilepsi). Og så langt går det veldig bra

Men det var ganske anerledes enn hva jeg hadde ventet meg. Det viser seg nemlig at hun ikke kan spise "hva som helst" bare det er uten karbohydrater. Alle måltidene hennes er nemlig nøye sammensatt av en ernæringsfysiolog, med nøyaktig det samme næringsinnholdet i hvert måltid (som består av over 70% fett). Så alt må veies nøyaktig og prepareres spesielt til henne 4 ganger om dagen. Så vi tilbringer mye tid på kjøkkenet kan du si

Litt mye "armer og ben" nå i begynnelsen, spesielt hvis man prøver å tilberede mat for resten av familien samtidig, men jeg er overbevist om at det kommer til å gå seg til og bli en rutine dette også.
Og viser det seg at denne dietten kan stagnere epilepsien hennes, ja da skulle jeg gladelig stått på kjøkkenet hele dagen om nødvendig!

Foreløpig er det for tidlig å si noe om hvor stort medisinsk utbytte hun har av dietten, hun skal tilbake til SSE om 2-3 mndr for å gjøre nye målinger. Men vi synes å merke små framskritt, og krysser fingrene for at vi har rett

Selv håndterer hun situasjonen utrolig bra! Hun har skjønt alvoret i at hun må følge dietten til punkt og prikke, og forstår at maten nå er en del av medisinen henne. Hun er rett og slett en liten Heltinne !

Polarlyset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat