Vis enkelt innlegg
Gammel 01-04-09, 11:51   #1
Polarlyset
Juniormedlem

Polarlyset sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Polarlyset er på en erverdig vei

Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter

Firmaet jeg jobber for har en ernæringsfysiolog som svarer på spørsmaål fra de ansatte om mat og kosthold.
På spørsmålet om hvilken effekt lavkarbo dietter har på kroppen, svarer hun bl.a følgende:

"Hjernen foretrekker, som du nevner, glukose eller karbohydrater som sin energikilde. Skulle det bli knapphet på denne ressursen, kan hjernen imidlertid også gjøre seg nytte av ketonlegemer (ketoner),- en forbindelse laget av fettsyrer i leveren. Dette skjer som en respons på langvarig faste eller mangel på karbohydrater. Ketondannelsen er en ufullstendig nedbryting av fettsyrer, som over tid skaper opphoping av aceton i blodet, og man kan utvikle en mer eller mindre alvorlig acidose (forsurning av blod). Aceton kan ikke nyttigjøres som energi i kroppen, men avgis via lunger og urin (- blir en spesiell lukt av pusten- aceton lukt). En lavkarbodiett, vil tære både på fett og proteiner (muskulatur), men er ikke noe som anbefales, særlig med tanke på risikoen for acidose (forsurning av blod) – en uønsket tilstand. Alle former for dietter, også fastekurer, bør inneholde et minimum av glukose per dag (ca 100 gram), for å sikre et minimum av energi til hjernen og redusere noe av proteintapet (muskelatrofi). Dietter uten eller med svært lite karbohydrater er derfor ikke å anbefale, i alle fall ikke over tid."

Jeg oppfatter dette som en direkte advarsel mot å gå på lavkarbo dietter, slik som Ketolysekuren.
Er det noen som kan berolige meg? Er det usunt for kroppen å være i ketose over tid?

Polarlyset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat