Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-09, 21:58   #25
ixi
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Fredrikstad
Alder: 45
ixi er på en erverdig vei

Sv: Panikkangst & tankefelt-terapi

Sitat:

men kan også få angstsymptomer som hjertebank og pusteproblemer uten at det egentlig er noe grunn til det. Kan dette føre til at jeg får fysiske reaksjoner som slapphet og merkelig sykdomsfølelse? Ikke influensafølelse, men sånn virkelig slapp som gjør at jeg blir redd, som gjør at jeg ikke klarer å stå på bena til tider.. kan også bli svimmel iblant..

Det er typisk angst, i alle fall for min del. Da jeg var yngre hadde jeg det med å falle sammen uten grunn, bena klarte ikke bære meg. Det tok noen år før jeg tilfeldigvis fikk en lege som hadde god kunnskap om angst. Ble litt overrasket over å høre at det satt i hodet... I voksen alder har det gått over til hjertebank og pusteproblemer, heldigvis! Det er mye lettere å takle det i skjul, enn å falle sammen i folkemengder og prøve å late som ingenting.

For en del år siden var jeg mest plaget med sosial angst. Turte ikke gå ut døra, hentet posten og kastet søppel midt på natta, gikk bare på butikken om jeg absolutt måtte - og da helst med en gang de åpnet. Da jeg fikk god kontroll på den varianten, slo angsten ut på nye måter. Turte ikke snakke i telefon eller lese mail, kastet konvolutter uten avsender osv. Det er jo irrasjonelle ting, men det føles som verdens undergang der og da.

Nå har jeg ingen konkrete ting som gir meg angst, det er mer generelle situasjoner hvor jeg føler at jeg ikke har kontroll. Det er fortsatt skummelt å snakke i telefon, men jeg har blitt mye flinkere til å hoppe i det. Det hjelper også at de rundt meg vet hva som foregår, så jeg slipper å skjule det for de jeg stoler på.

Det er helt utrolig hvor mange forskjellige slags fysiske symptomer man kan få på angst, ei jeg kjenner fikk en diagnose av en nevrolog etter mange runder med tester, men det viste seg at det "bare" var angst.

ixi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat