|
Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS
Jeg har dessverre ikke noen vidunderkur å komme med. Men jeg tror det at å spise ca 30 protein i måltidet (ca 150g kjøtt/fisk, 120g ost), ha litt fettsyrer (smør, oliven eller rapsolje), og grønnsaker + eventuelle langsomme karber som grovt brød eller brun ris ol. er en veldig bra rettesnor. 4-5 måltider om dagen alt etter hva en klarer og er sulten til.
Jeg tror det er mye i det som energibunten skriver om det å ha intoleranser, - det er en årsak til at en har det som en har det. Følelser kan være harde. Det er forresten også slik at cøliaki kan ligge latent i kroppen og bli utløst når en opplever noe veldig tøft (barnefødsel, eller en tøff skilsmisse feks.). Kanskje hun skal ta en blodprøve og få sjekket det ut nærmere? Det er litt dumt å teste det ut på egenhånd, for dersom en ikke får det testet, så får en ikke diagnosen, og man får ikke stønad til fordyret kosthold. Samt at det er veldig begrensende å leve på en slik diett, og det er veldig nøye at en ikke får en eneste smule i seg, så det kan være greit å få vite det sikkert. (Om en lever lavkarbo, så er det ikke krise at en får i seg en saus med ss mel på to liter væske, men som cøliaker er det veldig dumt feks. man må være så veldig streng.)
En annen ting jeg har tro på, men som er veldig dyrt er hårmineralanalyse.
Håper venninnen din kommer seg på beina igjen og blir sunn og sterk.