|
Sv: Hvor mye penger har dere igjen etter faste utgifter
Opprinnelig lagt inn av SuperMarion, her.
unnskyld at jeg ler... men dette er jo absolutt ikke tilfelle i alle kommuner.
har vært i en situasjon hvor jeg måtte be om sosialstønad. Og da ble ALT av inntekter lagt sammen, og som utgifter var det kun bolig, strøm og livsopphold som gjelder.
Jeg sa MANGE kommuner. Hvis de "spiser" av barnetrygden skal man også få ta med utgifter til barnet, feks park, pianotimer, svømming osv.
Inneboforsikring og tv-lisens skal man ha med.
Jeg har jobbet som mottakskonsulent ved en sosialtjeneste og kjenner systemet meget godt.
Det er riktig at de ikke dekker kredittgjeld/kredittkort, forbrukslån, utgifter til bil (så sant man ikke trenger den i jobbsammenheng og må kjøre i barnehage), mobil, telefon osv.
De kan en periode hjelpe til med å dekke renter på boliglån. De dekker også barnehagen hvis man er arbeidssøker.
Uansett så ser det ut til at MANGE her må klare seg med langt mindre en sosialnormen.
Det man skal være klar over er at hvis man har kreditorene på nakken og egentlig ikke har råd til å gjøre opp for seg. Har man krav på å få fryst gjelden, så lenge man ligger under sosialnorm. Ligger man under den har de ikke lov til å trekke fra trygd/lønn. Noen operere også med SIFO normen som det er link til her oppe. De mener man skal ha MYE mer å leve for en sosialtjenesten.
|