|
Sv: Ketose og blodsukker
Beklager Jeg er visst litt treig i dag.
Jeg følger ingen filosofi, men jeg kan mye om ketose. I hovedsak spiste jeg generell lavkarbo. Jeg gikk litt inn og ut av ketose, men holdt meg i hovedsak på rundt 30-40 karbo om dagen. På denne dietten hadde jeg ingen plager og økt energi - jeg gikk også ned i vekt (selv om dette ikke er det viktigste for meg). En typisk dag så da slik ut:
Frokost: To egg og litt salat/grønnsaker.
Lunsj: Lavkarbo knekkebrød med makrell i tomat.
Mellommåltid: Yoghurt (0%) og litt nøtter.
Middag: Rent kjøtt/fisk med valgfrie grønnsaker og eventuelt saus. Kunne spise litt gulrøtter.
Kvelds: Valgfritt. Avhengig av antall karber den dagen (brukte dette måltiden for å øke mengden karbohydrater, fett eller kalorier, alt ettersom).
Jeg kunne gjerne spise litt tomater, agurk eller andre grønnsaker i løpet av dagen, om jeg følte for det.
Nå er jeg der i mot i ketose. Grunnen er at samboeren min følger en ketogen diett og jeg står for all matlagingen. Siden fettmengden har økt, har jeg dermed kuttet på karbohydratene.
En typisk dag ser nå slik ut:
Frokost: Ingenting eller salat med bacon eventuelt to stekte egg.
Lunsj: Middagsrester.
Middag: Kjøtt, fisk og grønnsaker. Fete sauser hvis det passer slik. En god del salat. Unngår selvfølgelig grønnsaker som vokser under jorda.
Kvelds: Ingenting eller en Atkinsbar.
Føler meg mett hele tiden, bortsett fra når jeg PLUTSELIG blir sulten, kvalm, irritabel, skjelven og sliten.
|