Sv: Fråtsing
Opprinnelig lagt inn av nalana, her.
... Klarer nå å leve på det jeg kaller kostholdet mitt for resten av livet. Er ikke avhengig av å være i Ketose for å være standhaftig lenger.
Og hva vil jeg med å dele dette? Vil gjerne bare få formidlet hvor viktig det kan være å gå i seg selv og finne grunnen til hvorfor man gjør som man gjør, enten det er fråtsing eller andre ting som hindrer oss å nå våre mål.
Jeg har lest ditt innlegg med stor interesse. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår hva du mener? Det er jo alltid grunner til at man gjør som man gjør, men jeg skulle altså gjerne vite litt mer konkret hva du tenker på. Det hadde vært fint med noen eksempler, og om du mener at det er for personlig å bruke ditt eksempel, så oppfordrer jeg deg til å lage noen eksempler knyttet til den fiktive personen "Tim Candy".
Jeg tror nemlig at Tim har en plan mht. å legge om kostholdet. Denne planen har han fordi han ønsker å oppnå noe. For å oppnå dette må han være målbevisst og rasjonell mht. hva han putter i munnen. Men samtidig vet han at han vil oppnå målet selv om han av og til faller tilbake på tidligere kosthold. Han kan imidlertid ikke være permanent på tidligere kosthold, for da når han ikke målet. Med denne vissheten prøver han å balansere seg gjennom tilværelsen. Han finner seg selv reflekterende over om det er tiden han er ute av ketose som er mest avgjørende, eller mengden med sukker som han dytter i seg i denne perioden. Og slik går dagene. 
Jeg tror altså at Tim bør endre sitt tankemønster ved å bli mer bevisst på hva som er godt for han. Hva er det som samsvarer best med hans overordnede plan? Dersom han stadig vekk velger å fordype seg i sukkerkrukken så er dette etter min mening en klar indikasjon på at tankerekken er korrupt. Den er rett og slett inkonsekvent i forhold til hans overordnede mål. Den beste måten å endre på dette er ved å øke bevissthetsnivået slik at man kan få en logisk konsekvent tankerekke. For deretter å forholde seg til den, gjennom en plan med konsekvente handlinger. At dette skal ha noe med hvor lenge Tim ble ammet, eller hvor mange røde non-stop han fikk i godteposen i fjerdeklasse har jeg vanskeligheter med å forstå. For meg er dette årsak virkning, men så klart - gjennomføringsevnen kan sikkert påvirkes av så mangt opp gjennom livet, også menneskets skjøre psyke.
Det er nå i alle fall dette jeg mener, men jeg vil gjerne ha andres meninger også. Så om det ikke er vår fornuft og vilje som styrer oss, hva er det da? Jeg ville satt pris på om noen kunne forklare dette for meg... 

|