|
Sv: Dere som startet rundt nyttår, hvordan har det gått?
Opprinnelig lagt inn av Smiline, her.

Vi endrer kosthold og holdning til hva vi får i oss, og vi har muligheten til å få ny kunnskap om kroppen vår og hva som passer best for den. Heldige er vi, skulle ønske alle kunne være så heldige. Selv om vekten kan gå noe tregt nedover, så gjør den jo faktisk det 
Utholdenhet gir uttelling. Men er jo litt kjipt å vite at om man kuttet ut "utskeielsene" nå og da så hadde jeg kanskje vært heeelt ferdig med kuren og hadde sluppet 2 nye mnd... Skjerpings Smiline, skjerpings.
Klart stress og lite søvn er jo noe som absolutt virker inn på problemer med vektnedgang.
Du har helt rett! Jeg har funnet ut at de eneste partystopperne for meg er stress og lite søvn.
Når det gjelder motivasjon og utskeielser, kan jeg bare si litt om mine egne erfaringer og refleksjoner:
Jeg bruker ingen godteri- eller brøderstatninger, og har ikke tillatt meg å skeie ut en eneste gang. Det blir lettere og lettere å la være for hver dag man overvinner trangen. Søtsuget forsvant gradvis; nå er behovet fullstendig borte. Og da mener jeg 100% borte.
Mine motivasjonsfaktorer har vært at den kortvarige tilfredsstillelsen ved en utskeielse er ikke verdt dager eller uker for å bli kvitt trangen igjen. Måtte si det ofte til meg selv i begynnelsen.
Jeg vet også at en utskeielse aldri kommer alene. Lista senkes for hver gang du overgir deg. Og aldri senkes lista så mye som etter den aller første utskeielsen. Jeg har både sluttet å røyke og kvittet meg med andre uvaner, så det vet jeg alt om 
Det har også tatt flere år å opparbeide nok motivasjon til å komme i gang med slankingen. Frykten for å ikke klare det en gang til ligger hele tiden i bakhodet. Sånn sett er jeg veldig imponert over de som kommer tilbake gang etter gang. Det krever faktisk en mye sterkere psyke.
Kunnskap er nøkkelen til en varig kostomlegging. Jeg begynte med mål om å gå ned i vekt, men jo mer jeg leser om helsegevinster ved lavkarbo, jo mer bestemt er jeg for å fortsette med dette kostholdet resten av livet. Spesielt etter at jeg har oppdaget at det ikke betyr noen forsakelser av betydning.
Men dette er jo bare mine tanker. Alle er forskjellige.
Lykke til, hele gjengen 
|