|
Sv: Og jeg står bom stille
Jeg ser at flere her tenker at man skal kutte ned på karbene i en slik situasjon - det er en klassisk feiltenkning, altså. De fleste vil gå mer ned i vekt ved å øke litt på karbene, og ihvertfall ikke kutte ned på grønnsaker! Spis så mye dere bare klarer av grønnsaker med lite karber i, det hjelper kroppen på så mange måter. Og så er det som trådstarter er inne på viktig å passe på å få i seg nok vann!
Og som Veggpryd har jeg også opplevd at jeg ikke tålte melkeprodukter særlig godt. Man kan godt ha spist det i årevis uten å merke noe, men intoleransene kan dukke opp etter en stund på lavkarbo, uten at jeg vet hvorfor - men en ting jeg nylig har hørt er at antallet enzymer (som spalter melkeprotein bl a) gjerne blir mindre med alderen, og det samme gjelder ved mange typer sykdom. Det kan være en forklaring på at man tidligere ikke har reagert på melk.
Man behøver ikke nødvendigvis teste det hos legen med mindre man har store plager som kan være grunnet i melkeintoleranse. En mildere intoleranse vil ikke nødvendigvis vises på en test. Det er faktisk like greit å eksperimentere selv ved å kutte ut meieriprodukter en stund, og ved å gradvis legge om menyen til melkefri mat blir ikke savnet så stort. Mange tåler f eks fetaost av sauemelk bedre (annen proteinkvalitet enn kumelk). Og det finnes mange gode melkefri forslag til mat her inne 
Og selv om man går ned i begynnelsen på et vanlig ketosebasert kosthold, så er det ikke alltid at det samme trikset fungerer flere ganger - dessverre. I min tid på Atkins ble det vanskeligere og vanskeligere - og de siste gangene gikk jeg faktisk OPP i ketose. Så jeg har vært der dere er nå, og vet at det ikke er gøy, i det hele tatt ...
Jeg kan tilføye at etter tre år uten å få til kostholdet over lengre tid og å bare ha gått oppover i vekt (jeg har hatt ME, kronisk forhøyede nivåer av stresshormoner og stoffskiftesykdom som jeg er i ferd med å bli frisk fra), så har jeg nå klart å få vekta til å begynne å røre på seg. Jeg tilskriver det ikke bare kostholdet, men like mye at stresset ikke er like stort lenger. Stress i forbindelse med manglende vekttap kan i mange tilfeller gjøre at vekta stopper helt opp!
Så konklusjonen fra meg er at jeg heier på grønnsaker , nedstressing - og vann! 
Sist redigert av Huldr : 19-03-09 kl 08:02.
|