Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-09, 15:03   #15
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse, hormoner og bulimi

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Og hvordan sjekker vi dette?Om vi har Østrogendominans,mener jeg. Blodprøver hos lege?

Takk for nyttig og flott innlegg, Zincite

Siterer igjen jeg - latskapen lenge leve

Sitat:

Måling av hormoner. Det er innlydende at man ikke bør gi tilskudd av noen substanser før man vet hvor mye som trengs av dem. Eksempelvis gir man ikke tyroksin (stoffskiftehormonet) før man vet om det er for lite av det, og målinger tas regelmessig for å kontrollere verdiene. Når det gjelder steroidhormonene måles de i blodet, i den vandige delen som heter serum. Da er de røde blodlegemer fjernet. Steroidhormonene er i serum bundet til spesielle proteiner som frakter dem. De ligger i et hylster av proteiner som gjør dem vannløslige. Da er 95 prosent av dem ufrie og kan ikke benyttes av kroppen. Men steroidhormoner sitter også på de røde blodlegemene, og der de er fritt tilgjengelige og utnyttes effektivt i kroppen. Denne frie fraksjonen kan måles ved å undersøke spyttet. Da kan man få et bedre mål for de frie hormonene – østrogen, testosteron og progesteron. Måling i blod gir derfor et ikke helt korrekt bilde av hormonnivåene. (Dessverre får man ikke utført måling i spytt ved laboratorier i Norge).

Det er ikke alle leger som kan så mye om dette. De lærer mer om kunstig progesteron - som kroppen ikke kan bryte ned. Jeg har aldri målt noe selv, men merker at jeg har godt av krem med progesteron. Så lenge den er bioidentisk vil kroppen bryte ned det den ikke bruker - men som det stod i sitatet lenger oppe er progesteron et kildehormon, og vil brukes til å danne andre steroide hormoner for å skape en bedre balanse. Du får kjøpt krem på helsekost, eller hos noen alternative behandlere. De sender deg ofte også, selv om du ikke går til behandling. Ellers kan du få resept på krem fra lege, om du finner en som kan/tør/er villig til å akrive ut. Arena medisinske senter er det stedet jeg vet om at de kan mye om dette. Det ligger på Ullevål, om de ikke har flyttet holder meg ikke helt oppdatert..

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat