|
Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.
Opprinnelig lagt inn av theo, her.
Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.
Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).
Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.
Ser at du får utrolig mange tilbake meldinger... og jeg må si at jeg synes det er bra at du påpeker alvoret ved en slik operasjon. Jeg har selv to venninner som har utført operasjonen... hun ene har fortsatt bena på jorden og hun andre har fått helt hollywood tendenser... et par tre år etter opperasjonen skal hun fjerne hud fra magen.. og det er jo greit.. men så begynner hun omtrent med oprasjoner annen hver mnd.. ut og inn av sykehuset ...og er aldri fornøyd.. armer, lår legger , rumpe , trekanten, bryst og allikevel klager hun. Det som jeg synes er rart er at sykhuset innvilger alle disse operasjonene - da hun ikke legger om livsstilen og nekter å trene.. det burde vært kriterie. Hun sier f.eks ... jeg elsker sjokolade og spiser stort sett bare det ..men det spiller ingen rolle jeg går ned uansett. Helt greit for meg.. men hva har skjedd med henne... hun var mye sunnere før operasjonene. Tarmslyng og infeksjoner har oppstått hos henne og det er greit og tenke nøye igjennom før man ar skrittet og søker og gjenomfører en operasjon. om man tar operasjon bør man allikevel legge om livsstilen... en jeg kjenner tok operasjonen for en god del år tilbake og er nå kraftig overvektig igjen... hun har fått beskjed fra legene at magesekken er tøylig og ved at hun ikke har lagt om livsstilen nok og begynte sakte men sikkert å spise litt mer og litt mer har det gått gale veien for henne.
jeg er også enig i at dette er muligheten til å få et nytt og bedre liv.. jeg har også vært inne på tanken, har ikke meldt meg opp til operasjon, men håper jeg skal klare å få det til uten.

|