Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-09, 00:46   #37
Chunky
Gjest

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Hei!

Jeg mener at det er liten vits å måle kolesterolet, fastende eller ikke. Men da snakker jeg ikke om deg spesielt.

Ta en titt på denne tabellen fra Journal of the American Heart Association. Den viser risikoen for dødelighet ved forskjellige kolesterolnivåer (totalt kolesterol - eller verdien S hos deg). 1 tilsvarer normalverdien av kolesterol.

Lavere tall gir enn 1 gir redusert risiko for dødelighet, og høyere tall økt risiko.

Tabellen er utarbeidet på bakgrunn av 19 forskjellige studier i USA, Europa, Israel og Japan. Tilsammen omfatter studiene ca 650 000 mennesker. Merk at mens leger i Norge bruker den internasjonale betegnelsen mmol/l, brukes betegnelsen mg/dl i tabellen. 1 mmol/l = 38,66 mg/dl. Legen har sikkert fortalt deg at totalt kolesterol (S) bør ligge under 5, eller tilsvarende 193 mg/dl.

Cholesterol - woman.jpg

Se på tallene "Rate ratio" for kvinner, så kan det hende du også begynner å lure på hva leger mener når de sier at totalt kolesterol bør være under 5 (193). Og hvorfor de begynner å skrive ut resept på medisiner med virkelig skremmende bivirkninger bare du kommer litt høyere opp på skalaen.

Tabellen sier ingenting om forholdet mellom HDL og LDL, mellom kolesterol og triglyseriner, mellom antall/tetthet av LDL-partikler osv. Tabellen er fra 1992, og det var før man begynte å kategorisere det slik vi gjør i dag. Men det var likevel 12 år etter at de amerikanske næringsmyndighetene gikk skråsikkert ut og sa at fett og kolesterol var årsaken til epidemien i hjerte- og karsykdommer i USA. Det holder de fast ved ennå. Tabellen sier ganske mye om hvor misvisende bruk av kolesterol for å forutsi sykdom hos kvinner er.

Jeg tror ingen her har forutsetninger for å gjette på hvorfor du har lavt HDL-kolesterol eller gi konkrete råd, spesielt hvis du har lavt stoffskifte. Det i seg selv kan jo ha mange årsaker og virkninger. Det eneste jeg kan anbefale deg er å gå til en spesialist som er oppdatert på fagområdet. Mye har som sagt skjedd på dette feltet bare de siste årene, og man kan ikke forvente at almennleger har nødvendig kunnskap.

Jeg kan også anbefale boken "The Cholesterol Myths" av Uffe Ravnskov. Den fås også på svensk og heter der "Fett och kolesterol är hälsosamt". Søk opp Uffe Ravnskov på Wikipedia, så skjønner du at han har bakgrunn for å skrive en slik bok.

Håper dette ikke bare var enda mer forvirrende

Sist redigert av Chunky : 08-03-09 kl 01:07.
  Svar med sitat