Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-09, 15:10   #11
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 47
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det noen LCHF'ere her?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Er helt enig! Det er befriende å ikke måtte forholde seg til det evinnelige "men det står jo i boka at....".

Poenget er å tilegne seg kunnskap fra alle tilgjengelige kilder og så prøve seg frem til et opplegg som passer for akkurat seg selv. Jeg tror i hvert fall at jeg har funnet frem til en livsstil som jeg kan fortsette med resten av livet, kun med små tilpasninger.

Man ser jo også at de som har gått på lavkarbo i mange år (lokkebiff, photobscura m.fl) etterhvert har laget sitt eget LCHF-opplegg.

JA til en egen gruppe for de som vil bestemme selv

Enig i dette. Og jeg tror at de fleste som tar dette på alvor, og som ikke ser på lavkarbo som en quick fix, har et mer generelt lavkarbo/LCHF-opplegg som mål i lengden. For meg, for eksempel, var ketolyse innfallsvinkelen, og det som skulle til for å komme i gang. Det var en såpass radikal endring av mitt tidligere kosthold at det ikke var mulig å se bort i fra de umiddelbare effektene som kom, og at disse effektene faktisk hadde en klar årsakssammenheng med kostholdet. Så fort dette var tydelig, i tillegg til at jeg forsto grunnleggende prinsippene, og altså erfarte at de også fungerte på min kropp var veien kort til å oppsøke annen litteratur. Nå blir jeg mer og mer i stand til å gjøre egne vurderinger i forhold til hva som fungerer for meg. Og ikke. Men det er altså en prosess.

Jeg har også irritert meg litt over at "boka" er en "bibel", og setter mer pris på mantraet om at "alle kropper er forskjellige". Men ketolysekuren (eller Atkins eller andre kurer og dietter) er særdeles enkel å lære seg og forstå. Og for mange er det viktig. Man kan ikke gå ut i fra at alle har kapasitet og ressurser til å sette seg inn i hele LCHF-feltet. Da er det trygt å kunne bruke boka som fasit. En del hadde nok rotet seg bort i ugreie egne løsninger uten en "bibel" å forholde seg til.

Ellers er da også inntrykket mitt at de fleste diettene (spes de ketogene som ketolyse og atkins) helt klart legger opp til et mer generelt lavkarbo/LCHF-opplegget etterhvert. Hele poenget med Atkins' faser f.eks. er jo å lære sin egen kropp å kjenne og etterhvert skape en diett som passer nettopp for deg. Boka gir ikke fasitsvar, men hint og tips på veien til målet. Da er etterhvert innholdet det samme som "egenkomponert LCHF/lavkarbo", og bare navnet står igjen som forskjellen.