Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-09, 02:45   #55
Elizabethcita
Seniormedlem

Elizabethcita sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 46
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Se der ja...Det gjør de jo selvfølgelig... Sløv Elizabethcita på en meget sløv fredagskveld her...Hehehe

Som legen din sier: Ut fra antistoffene dine, så kan vi vel være sikre på at du kommer til å utvikle lavt stoffskifte. Spørsmålet ligger vel i hvor langt du er kommet i "prosessen"...

Både TSH og FT4 ligger for deg innenfor den såkalte normalen, men det som er interessant å se på er jo den bevegelsen de har. En nedgang på 5,3 på FT4 synes jeg er rimelig mye iallefall, og kan ikke helt se det som en "naturlig svingning"... Om jeg f.eks nå skulle gått fra dagens FT4 på 11,6 til en FT4 på 6,3 så hadde jeg DEFINITIVT merka det!

TSH har også økt, og det betyr at hypofysen sender signaler til skjoldbruskkjertelen om at den produserer for lite stoffskiftehormon. Jo høyere TSH, jo mer vil hypofysen at du skal produsere... Sånn sett så samsvarer økningen av TSH også med din lavere FT4. En del leger opererer med en normalverdi rundt 1, og når man er medisinert skal man gjerne enda litt lenger ned. Og en TSH på 3 er altfor høyt for meg iallefall...

Og så er det sånn at man kan bli ganske gåen av antistoffene alene også, og det er jo ikke noe rart når det er en betennelse inni kroppen din som prøver å gå løs på en viktig kroppsdel... Slemme antistoffer!!

En viktig ting jeg lærte at endokrinologen jeg var hos, er at form og prøver ikke alltid er samkjørte heller. Han forklarte det på følgende måte:
Får man lavt stoffskifte så synker FØRST formen og SÅ prøvene (FT4). Siden medisineres man, og da øker FØRST prøvene og SÅ formen...
Det er jo selvfølgelig variasjoner av dette og det passer ikke til alle, men det passa veldig godt på meg iallefall.
Og siden du har klare symptomer i retning lavt stoffskifte, så synes jeg det kan virke sånn...

Jeg har også hørt/lest noe om at man kan bli hyper en periode før man blir hypo. Husker selvfølgelig ikke hvor eller akkurat hva, men ettelleranna var det iallefall! Kanskje noen andre her vet??

Som sagt, så er jeg ingen ekspert, men jeg tror jeg må si meg enig med deg når du sier at du synes det ser ut som at stoffskiftet svekkes. Det blir jo også interessant å se om de siste prøvene bekrefter denne utviklingen.

Og hva gjør du nå? Jeg synes, som jeg har sagt tidligere, at du med din historie skulle fått tilbud om iallefall å prøve en liten dose thyroksin i en periode for å se om ting endret seg. Og dessverre er man prisgitt at legen er enig... Og jeg tror at man mange ganger må være overtydelig hos legen for å faktisk bli hørt. Jeg prøvde meg f.eks på "jeg er så sliten" i begynnelsen av prosessen, og det var det jo ingen som brydde seg om... Først da jeg begynte å fortelle at jeg måtte sove to timer etter å ha dusja, at jeg ikke hadde vaska kopper på seks uker (takk, kjære samboer!), at jeg nå brukte 30 minutter på å gå til butikken som var 10 minutter unna osv osv, da først begynte jeg å bli litt mer forstått.

Du har jo drevet og skrevet skjema om kroppstemperatur og sånn... Prøv å lag en detaljert oversikt over hvordan du har det nå; temperatur, form, søvemønster, hvordan dette går utover hverdagsliv og studier, sosiale aspekter, vekt osv... Få gjerne også med noe om eventuelle forandringer i alt dette det siste året/den perioden du har følt deg dårlig. Ta en kopi av denne og ta med begge to til legetimen. Gi den ene til legen, så kan hun følge med på det du ønsker å si/få med seg det du ikke rekker å si osv. Mange leger ser kun på prøvene (og kanskje mer på verdiene enn på forandringene...), men det er DIN kropp, den blir jo ikke frisk bare fordi legen sier det... Hvis legen fortsatt ikke tror du allerede har lavt stoffskifte, så be om å bli testet for andre ting siden du fortsatt er syk. Ikke fordi jeg tror det feiler deg andre ting, men fordi legen da igjen blir konfrontert med at du FAKTISK er så dårlig at det må være en årsak til det (og ikke bare "ja, alle er vi litt utbrente i denne tidsklemma"...) .
Jeg vet med meg selv at jeg har altfor lett for å godta det legen sier (iallefall på legekontoret, når jeg kommer hjem har jeg vel vært både uenig, frustrert og hissig...), men det er jo faktisk sånn at vi betaler dem for å finne ut hva som feiler oss. Og hvis vi ikke får et (godt nok) svar, så kan det også være at de trenger å sjekke jobben sin en gang til... Vi ER mennesker og ikke maskiner, og DU er ekspert på deg...

Det er nok fortsatt mye kunnskap og delte erfaringer for deg å hente både her inne og andre steder som kan gi deg et enda klarere bilde av deg og din helse, og det må du gjerne benytte deg av! Jo mer kunnskap man sitter inne med, jo mer kan man følge med på hva legen gjør og kan...

Til syvende og sist tror jeg det du trenger mest akkurat nå er en goood porsjon med mot og overtalelsesevne til neste legetime, og ikke minst god støtte på at du ikke føler deg bra og at vi vil at du skal bli bedre!!! For DET vil vi!!

Da må jeg nesten sove litt jeg. Skal ut og hente brudekjole i morra tidlig...Iiiiiik!!! Håper det kom NOE fornuftig ut av dette, og at det ikke bare ble kaotisk...Jaja... Vi snakkes, snuppa!!

Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat