|
Sv: Lavt stoffskifte?
Opprinnelig lagt inn av Marita, her.
Er det noen av dere som kan tolke tallene mine? Slik jeg ser det, beveger både TSH og FT4 seg i feil retning nå.. og jeg leste en plass at autoimmun hypothyreose kan begynne med symptomer på hyperthyreose, stemmer det? For i såfall kan det jo være det jeg hadde på første prøven i mai, og det kan fort stemme med hvordan jeg har følt meg fra da til nå 
Dette sier Fûrst laboratorie:
S-TSH
Indikasjon: Utredning og kontroll av thyreoideafunksjon. Kontroll etter gjennomgått thyreoiditt og behandlet hyperthyreose.
Referanseområde: 0,20 - 4,0 mU/L
Tolkning: Høye verdier ved primær hypothyreose. Lave verdier ved hyperthyreose og ved hypofysesvikt.
S-Fritt T4
Indikasjon: Vurdering av thyreoideafunksjon. Kontroll ved behandling av thyreoideasykdommer.
Referanseområde: 9,0 - 22,0 pmol/L
Tolkning: Høye verdier ved hyperthyreose. Oftest verdier omkring øvre referansegrense ved adekvat substitusjons-behandling av hypothyreose. Lave verdier ved hypothyreose. En sjelden gang kan en pasient ha lave verdier pga sirkulerende antistoffer mot thyroksin.
Funksjonsdiagnostikk
Ved en primær hypothyreose vil stigning av TSH komme som et tidlig tegn på at kjertelen skranter. Hvis en affeksjon er moderat, kan vi ende opp med en normal FT4 og lett forøket TSH (4 - 8 mU/L) som et uttrykk for latent hypothyreose eller en nedsatt thyreoideareserve. I slike tilfeller kan substitusjonsbehandling med thyroksin vurderes. Det vil ikke alltid være enighet om en slik behandling, men substitusjonsbehandling vil ofte være berettiget hvis TSH er lett forhøyet i gjentatte prøver og hvis også anti-TPO er forhøyet (se nedenfor).
Ved en hyperthyreose vil kjertelens økte produksjon av T4 og T3 føre til at sekresjonen av TSH blir supprimert. TSH under nedre referansegrense blir resultatet.
Ved screening kan TSH stå alene og vil i de fleste tilfelle avklare om det foreligger en funksjonsforstyrrelse eller ikke. Er det berettiget mistanke, kan det være fornuftig å supplere med FT4 eller FT3, da det diagnostiske verktøy blir enda sikrere, og vi dessuten får vite noe om graden av en eventuell funksjonsforstyrrelse.
Subklinisk hypothyreose. Dette er en hyppig tilstand (ca 4% av befolkningen) hvor S-TSH er lett øket (4,1 - 10,0 mU/L), mens S-Fritt T4 er normal og entydige kliniske symptomer mangler. Forekomsten øker med økende alder og finnes i ca 10% av befolkningen over 80 år. Det er aktuelt å følge opp disse pasientene, og dette er særlig viktig dersom S-Anti-TPO er økt.
Subklinisk hyperthyreose. Dette er en mer sjelden tilstand hvor TSH er supprimert, mens konsentrasjonen av S-Fritt T4 (og evt S-Fritt T3) er normal. Entydige kliniske symptomer mangler. Disse tilfellene må følges opp for å se om en sikker hyperthyreose utvikler seg. S-TRAS er en aktuell analyse.
Det fører for langt å gå i detalj mht. valg av metoder ved forskjellige tilstander, mulige feilkilder osv, men husk at FT3 vil være av liten verdi ved utredning av en mulig hypothyreose. Da vil TSH og FT4 ha en sentral plass. På den annen side vil FT3 kunne være viktig ved utredning av en hyperthyreose, særlig i de tilfeller der det kan sees en isolert stigning av T3, ikke av T4. TSH har fått en viktig betydning både ved utredning av en mulig hypo- og hyperfunksjon.
Håper du kan bli litt klokere!
Er alt for forkjøle ttil å orke å "oversette", men det meste er ganske forståelig, tror jeg!
|