Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-09, 17:15   #11
Chunky
Gjest

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Opprinnelig lagt inn av Everio, her.

så surt om du skulle bli værre.

Jeg synes du burde ta kontakt med en annen lege som har større kunnskap på dette området. Å anbefale å kutte ut kolestrolmedisinene ut fra noen artikler synes jeg er uansvarlig og rett og slett dumt! At noen har vært på ett foredrag og enda til lest en hel bok om emnet, gjør dere ikke til eksperter - hverken på sykdommen eller til de som legger inn innlegg om dette.

Å gi litteratur til ettertanke er en helt annen ting og slike artikler kan det jo være en ide at du tar med deg til legen din Adeleide

Lykke til

Er i skriveform sånn helt på starten av helga, så here we go

Bare for å ha sagt det aller først, jeg er helt enig med deg, Everio, men jeg tror du bommer litt.

Vi her inne er ikke spesialister på alle områder, og det er veldig mye vi ikke vet. Vi har heller ikke nok kunnskap om den enkelte til å kunne si noe bastant om akkurat han eller henne. Men det håper og tror jeg også den som spør er klar over og tar med i beregningen.

De som stiller spørsmål gjør det gjerne for å få flere syn på noe som de er usikker på, og kanskje bli pekt i en retning hvor de kan skaffe seg mer kunnskap selv. Min fastlege har 2500 pasienter (på topp 10-listen i Norge over antall pasienter), og sitter på kontoret fra 6 om morgenen til langt på kveld hver dag. Han skal dekke et stort spekter av sykdommer. Når skal han få tid til å oppdatere seg på ny forskning innenfor hvert eneste område? Han må basere seg på det han lærte seg når han tok utdanningen sin på 70-80-tallet, samt det han får med seg fra konferanser og fagtidsskrifter i ny og ne.

En spesialist har selvsagt langt bedre forutsetninger for å sette seg inn forskning innenfor sitt fagområde, men det forutsetter at han vet om denne forskningen, har tid og er åpen for nye ideer. Veldig mye forskning blir ignorert og tildels motarbeidet av politiske, økonomiske og ikke minst prestisjemessige hensyn.

Når jeg nevnte Gary Taubes er det fordi han er utdannet fysiker fra Harvard, og uavhengig journalist med faste spalter i noen av de tyngste vitenskapelige tidsskriftene i verden. Han har vunnet Science In Society Award tre ganger for gravende og kritisk journalistikk overfor forskning som få har turt å stille spørsmål ved, men som har vist seg å falle fullstendig fra hverandre ved nærmere ettersyn. Han har nå brukt 8 år av sin tid på den mest nitide gjennomgangen av alt som er av forskning på effekt av kosthold for helse fra 1800-tallet og frem til i dag. Tro meg, det er skremmende lesning!

Så i motsetning til oss her på forumet har han (og helt sikkert andre) både den faglige bakgrunnen og evnen til å avsløre hva som faktisk har ledet frem til der vi er i dag. Jeg mener dette er en av de viktigste bøkene som er skrevet det siste tiåret, og et mesterverk i forskningsformidling. Jeg har selvsagt lest andre bøker også. Mange har oppdaget mye av det samme som ham (han ville sikkert kunnet skrevet ketolyseboka på et par kvelder), men ingen har gått så systematisk gjennom alt stoff og intervjuet de viktigste aktørene så grundig som ham.

Denne boken, sammen med andre bøker, artikler og diskusjon med andre personer, for eksempel her på forumet, har på ingen måte gjort meg til ekspert på noe som helst. Men det har gjort meg i stand til å stille kritiske og saklige spørsmål, uten å måtte stå med lua i hånda og godta alt enhver lege eller ernæringsekspert måtte påstå.

Jeg antar det er nettopp hva trådsstarter også er ute etter.

Svar med sitat