|
Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?
Jeg har opplever akkurat det samme! Og det gjør tydeligvis MANGE andre når de går over til ketogene dietter. Jeg har lest mange av bloggene rundt emnet på dette forumet og andre steder. Flere forteller det samme når de skal beskrive utslettet sitt. Det er disse røde prikkene, mange sammen på et område, alltid på overkroppen og aldri i ansiktet. Utslettet blir mer agressivt og klør, etter hvert og ikke med en gang det dukker opp. Beskriver dette ditt utslett?
Pappa er lege, så vi har hjemme prøvd å finne ut årsaken til utslettet. Han mente årsaken måtte være en matvare jeg spiste mer av på dietten, som jeg er allergisk mot i mengder (er ikke allergisk mot noe til vanlig). Vi trodde det var egg, men da jeg kuttet dem ut, forsvant ikke utslettet. Da jeg begynte å spise vanlig igjen forsvant det. Det kom tilbake da jeg kom i ketose igjen.
Pappa og jeg har gjort oss mange tanker om emnet, og har kommet fram til noen teorier.
TEORI 1: er at utslettene forårsakes av en følsomhet eller allergi mot ketoner. Dette er avfallsstoffet som kroppen produserer når fett brytes raskt ned i kroppen. Kroppen kvitter seg med ketonene gjennom urinen, samt ved at det utsondes gjennom huden og munnnen. Når stoffet kommer i kontakt med huden vil det bli en allergisk reaksjon.
TEORI 2: Ketoner lukter litt som neglelakkfjerner, og ligner faktisk det stoffet som ER neglelakkfjerner. Jeg lurer på om de stoffene i klærne våre som er laget av plastlignende materiale (viscose osv.) løser seg opp når det kommer i kontakt med ketoner og danner et nytt stoff. Dette stoffet fører til en allergisk reaksjon når det kommer i kontak med huden. Utslettet sprer seg nemlig ikke når jeg har på meg 100 % bomull.
TEORI 3: Du er allergisk mot en eller flere matvarer i mengder.
Å slutte på Atkins er uansett ikke noe alternativ for meg. Jeg tar derfor antihistaminer og smører på litt hydrokortison iblandt. Smører også på aurax hvis det begynner å klø. Antihistaminer kan fåes som vanlige allergipiller og finnes uten resept på apoteket f. eks. de som har vært på reklamen). Postafen (reisesyketabletter) fungerer også, men kan gjøre deg trøtt). Allergipiller uten resept er uforholdsmessig dyre, så det kan lønne seg og dra til legen for å få resept.
Hele greia provoserer meg veldig fordi det gjør det og slanke seg så mye mer vanskelig å gjennomføre. Utslettet er jo veldig irriterende og kan være smertefullt. Uansett vil jeg bare si at jeg føler med deg og at jeg ønsker deg lykke til 
|