Lise: En stressmestringsøvelse som jeg har brukt midt i et overopphetet møte:
Jeg gikk fra møtet, som var utrolig ubehagelig, og inn på kontoret. Der stilte jeg meg med ryggen mot veggen, bena ca i hoftebredde. Ryggen var klemt mot veggen fra halebenet og opp. Armene henger langs siden. Helst skal du ha lette vekter i hendene, men hvis ikke, bare pust ut mens du ruller ned en virvel av gangen, til hodet henger og armene dingler. Tenk hodet og armene tunge. Pust rolig mens armene svinger 5 ganger i surkler den ene veien, så fem ganger den andre. Pust inn mens du retter deg opp igjen, en virvel av gangen. Gjenta 2-3 ganger.
Etter dette gikk jeg tilbake til møtet og kunne ta opp igjen tråden og diskutere rasjonelt og rolig, uten å hverken bli hysterisk rasende eller begynne å gråte. Har brukt det i et par andre ubehagelige sammenhenger også: latt som jeg måtte på toalettet, gjort øvelsen, vendt tilbake og hatt energi til å fortsette uten å miste besinnelsen og uten å gi opp. En gang var det en helt fysisk blokkering som holdt på å gjøre meg helt motløs - jeg stoppet, gjorde øvelsen, og fortsatte etterpå. Da løsnet alt.
Pilates slik jeg har lært om det, skal være rolig og avslappet. Hele poenget er kontrollerte bevegelser og ikke spesielt tung belastning, fokus på pusteteknikk og korrekte posisjoner heller enn fart og belastning. Belastning skal bygges opp svært langsomt, og man skal aldri begynne med maks antall øvelser.
Det er en teknikk som vokste ut av Joseph Pilates' eget behov for å bygge styrke og fleksibilitet. Rundt 1920 begynte han å utvikle apparater som skulle hjelpe å bevare fleksibiliteten hos mennesker med reumatisme. Metoden ble mye brukt av dansere med ryggskader, og blir fremdeles brukt til å styrke og bygge opp kroppen etter skader. Derfor er det en teknikk som er mer fokusert på kontroll enn på hastighet og belastning.
Jeg kjenner ikke til Winsor Pilates. Det ser ut som et program som er mer rettet mot å forme kroppen enn å lege den? Jeg er nødt til å kontrollere treningen og kjenne godt etter hva jeg gjør hele tiden for å vite at jeg ikke gjør mer skade enn gavn, så jeg foretrekker de rolige variantene med fulgesang, pusteteknikk og litt New Age preg over det hele. Og når jeg klarer å gjøre øvelsene mine 2-3 ganger i uken holder det ryggproblemene godt under kontroll, og gir meg energi og overskudd.
En gang når jeg er i lengre tid i en storby med Pilates studio kommer jeg til å ta timer. Da lover jeg å avlegge rapport 
Muskat