Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-09, 15:40   #53
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 58
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Nei, kreftceller lever ikke av glukose. Kreftceller bruker glukose til å unngå programmert celledød, som er en av kroppens mekanismer imot svulstdannelse.

Mulig jeg er litt treig i knåtten, men når du sier at kreftceller ikke lever av glucose - men allikevel bruker kreftcellene glukose for å unngå programmert celledød.... Åssen bruker kreftcellene denne glukosen hvis de ikke lever av den...spiser den.. ?

Celledeling er programer i genene. Og når mutasjoner endrer det genet vil cellene løpe løpsk = kreftceller/celleforandring

Alle celler (inkl. kreftceller) får energi fra glukose. Glukose går igjennom en prossess som heter glykolyse. Der får cellene ut energi ved avspalting av co2.... Fra et molekyl av glukose, får cellen to molekyler av ATP, som er energibæreren til cellen. Den eneste på vanlige celler og kreftceller er at den sistnevnte har mistet kontrollen på celledelingen. Grunnen til at en kreftcelle er farlig, er at den bruker all energien sin på celledeling og ikke på de funksjonene den egentlig er laget for - feks levercelle. Siden den også trenger mye blod - pga den hurtige celledelingen, blod inneholder oksygen og glukose - vil dette trekke næringen fra normale celler. Man kan faktisk finne kreftcellene pga det høye blodbehovert/næringsbehovet.

Det oversstående er tatt rett ut av wikipedia.. da jeg ikke er biokjemiker eller lege

Sist redigert av Impulsiw : 06-02-09 kl 17:11.
Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat