|
Sv: Kreta (Gerani) i mai/juni - noen som har vært?
Det er en stor ulempe med Kreta - man blir lett så fascinert av øya at man må tilbake gang etter gang.
Og for å ha sagt det med en gang: Det å disponere en bil på Kreta syns jeg er helt nødvendig.
På nordkysten av Vest-Kreta (Chania-området) er strendene utsatt når det blåser en del, faktisk kan det - en sjelden gang - være såpass store bølger at det er risikabelt å bade selv om man er en habil svømmer. Uansett finnes det unntak: Hvis dere bor i nærheten av Chania by er det en kort kjøretur til Stavros-stranden ytterst på Akrotiri-halvøya. Denne stranden er "pakket inn" av en odde, som gjør forholdene rolige selv om det blåser kuling fra nordvest. Svært barnevennlig. Ellers består hele området vest for Akrotiri-halvøya stort sett av fine sandstrender - med noen stenete partier innimellom.
Når dere er på Vest-Kreta og når dere først har leid en bil så bruk en times tid på å kjøre til Elafonisi-stranden helt nede på det sydvestlige hjørnet av Kreta. Jeg "samler" på strender, og har vært på de fleste berømte strendene rundt omkring i verden. Jeg har ikke funnet noen som matcher Elafonisi. Barnevennlig? Ja - naturligvis.
Kjøp boken "35 fotturer på Kreta" av den norske forfatteren Julia Schreiner Benito. Ta en tur i året til boken er brukt opp. Da kan jeg nesten garantere deg en god årlig opplevelse de neste 35 årene.
-
Sist redigert av Kula : 05-02-09 kl 17:31.
|