Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-09, 14:43   #5
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kreta (Gerani) i mai/juni - noen som har vært?

Det er en stor ulempe med Kreta - man blir lett så fascinert av øya at man tilbake gang etter gang.

Og for å ha sagt det med en gang: Det å disponere en bil på Kreta syns jeg er helt nødvendig.

På nordkysten av Vest-Kreta (Chania-området) er strendene utsatt når det blåser en del, faktisk kan det - en sjelden gang - være såpass store bølger at det er risikabelt å bade selv om man er en habil svømmer. Uansett finnes det unntak: Hvis dere bor i nærheten av Chania by er det en kort kjøretur til Stavros-stranden ytterst på Akrotiri-halvøya. Denne stranden er "pakket inn" av en odde, som gjør forholdene rolige selv om det blåser kuling fra nordvest. Svært barnevennlig. Ellers består hele området vest for Akrotiri-halvøya stort sett av fine sandstrender - med noen stenete partier innimellom.

Når dere er på Vest-Kreta og når dere først har leid en bil så bruk en times tid på å kjøre til Elafonisi-stranden helt nede på det sydvestlige hjørnet av Kreta. Jeg "samler" på strender, og har vært på de fleste berømte strendene rundt omkring i verden. Jeg har ikke funnet noen som matcher Elafonisi. Barnevennlig? Ja - naturligvis.

Kjøp boken "35 fotturer på Kreta" av den norske forfatteren Julia Schreiner Benito. Ta en tur i året til boken er brukt opp. Da kan jeg nesten garantere deg en god årlig opplevelse de neste 35 årene.

-

Sist redigert av Kula : 05-02-09 kl 17:31.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat