|
Sv: Hva slags vin skal jeg kjøpe?
Sitat:
Kanskje dette skal bli den nye hobbyen min Fine hobbyen.
Både det du sier at du liker og interessen for vin gjør at jeg er sikker på at du vil få en opplevelse med vinen jeg anbefalte tidligere. Noen nevnte Amarone-viner. Dette er veldig spesielle viner som ikke så mange har smakt. De lages på druer som er tørket i 4-5 måneder, noe som gir en helt særegen smak (og mye restsukker). Disse synes jeg kan bli litt tunge (og så starter de typisk på 300 kroner og oppover for en flaske). Men det finnes et veldig godt alternativ. Ripasso-viner er vanlige viner som er fermentert 2 ganger, den andre ganger med rester fra Amarone-produksjon. De får den fantastiske smaken fra Amarone-vinene, men blir ikke like tunge og har mindre restsukker.
Jeg foreslo en Zenato Valpolicella Superiore Ripassa, varenummer 34687. Dette er etter min mening kremen av ripasso-viner. Den koster ca 180 kroner, men er definitivt verdt å prøve hvis du ønsker å utvide horisonten og i tillegg få en smaksopplevelse helt utenom det vanlige 
Her er hva Apertif sier om den:
Veldig rund og fyldig med god frukt og syre, fine myke tanniner. (2006)
Vurdering: En flott og lettdrikkelig ripasso på grunn av den runde deilige frukten. Vil utvikle seg videre i minst fem år. Meget godt kjøp
|